De renovatie van de Leopold II-tunnel, een belangrijke toegangsweg naar Brussel voor wie van het westen van het land komt, zal drie jaar duren. De tunnel wordt in de zomer van 2018 een eerste keer volledig afgesloten.
Het consortium Circul 2020 van de partners Besix, Jan de Nul en Engie krijgt vanaf 1 mei 2018 het beheer van de Leopold II-tunnel in handen. Zij zullen instaan voor de 3 jaar durende renovatie en het 25 jaar lange onderhoud.
«Op deze manier zijn we zeker dat er kwaliteit afgeleverd wordt, aangezien Circul 2020 achteraf ook instaat voor het onderhoud», aldus Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).
In totaal is het contract goed voor 462,6 miljoen euro voor de komende 28 jaar. Daarvan gaat 264,7 miljoen euro naar de renovatie, is er 13,1 miljoen euro voor de onderhoudskost tijdens de werken en 4,5 miljoen financieringskost. Voor de onderhoudsfase van 25 jaar is 180,3 miljoen euro voorzien.
Vakantiemaanden
Om de hinder zoveel mogelijk te beperken wordt de tunnel enkel tijdens de vakantiemaanden juli en augustus en tijdens het jaar in de nachten van zondag tot donderdag volledig afgesloten. Buiten de zomermaanden blijft de tunnel open tijdens de dag en op vrijdag- en zaterdagnacht
In de zomer van 2018 begint de eerste grote renovatie met de verwijdering van het asbest dat zich in een zwarte verflaag bevindt. Na de zomer is het de beurt aan de zijwanden en de betonnen dakplaten om vervangen te worden. De waterdichtingsproblemen zullen van binnen in de tunnel aangepakt worden en er komt een brandbescherming. Tijdens de zomersluitingen van 2019 en 2020 zal het wegdek vervangen worden. Daarnaast komen er ook nog zeventien nieuwe nooduitgangen.
Esthetisch
De tunnel zal ook esthetisch aangepakt worden met nieuwe led-verlichting en zijwanden die aan de hand van illustraties tonen waar de autobestuurder zich bevindt, bijvoorbeeld in Molenbeek of onder het kanaal. «Het is meer dan een facelift van de tunnel. We kunnen zeggen dat we bijna een nieuwe tunnel bouwen», besluit minister Smet.
De Leopold II-tunnel is met zijn 2,6 kilometer de langste van het land. Dagelijks pendelen er zo’n 40.000 voertuigen door. Een uitgebreide communicatiecampagne over de omleidingen en andere begeleidende maatregelen volgt later.