Een affiche van het lingeriemerk Aubade is in het verkeerde keelgat geschoten van adjunct-burgemeester Hélène Bidard. Zij eiste de onmiddellijke stopzetting van de reclamecampagne.
Op 5 december ging een reclamecampagne van start van het Franse lingeriemerk Aubade aan de voorgevel van warenhuis Galeries Lafayette. Op de affiche zijn de billen van een vrouw te zien, verpakt in een slip, met de begeleidende tekst ‘Parlez-vous Aubade?’.
Onbegrip
Toen adjunct-burgemeester Hélène Bidard (PCF of Parti communiste français) de campagne opmerkte, uitte ze haar ongenoegen op Twitter. “Serieus Galeries Lafayette, in 2018, midden in #Metoo-tijden en op enkele dagen voor Kerstmis, hebben jullie niets beters in huis dan vrouwenbillen zonder aangezicht? Ik vraag de onmiddellijke terugtrekking van deze seksistische campagne”, klonk het.
Seksobject
Bidard, die zich inzet voor gendergelijkheid in de wereldstad, verduidelijkte bij de Franse nieuwszender BFM waarom ze de affiche aanstootgevend vond. Volgens haar ‘reduceert de affiche de vrouw tot een deel van haar lichaam en een seksobject, met als enig doel wat dan ook te verkopen’. Op woensdag 12 december werd de affiche verwijderd. De campagne liep toen sowieso ten einde.
Sérieusement les #GaleriesLafayette @Galeries_Laf, en 2018, en pleine vague #Metoo et à quelques jours de #Noël, vous n’avez rien de mieux à afficher que les fesses d’une #femme sans visage ?! Je demande le retrait immédiat de cette campagne #sexiste !!! pic.twitter.com/BA7zu6OFQz
— Hélène Bidard (@Helenebidard) December 11, 2018
Het bericht Parijs eist verwijdering van deze ‘seksistische’ affiche verscheen eerst op Metro.