Vanaf vandaag kan je in stations en treinen nieuwe bordjes zien hangen die reizigers vragen om zich hoffelijk te gedragen. De beelden vervangen de vorige hoffelijkheidscampagne, die vijf jaar oud was. “We hopen zo het comfort van de reizigers te verhogen”, klinkt het bij vervoersmaatschappij NMBS.
Als je ooit al eens de trein hebt genomen, zal je ze ongetwijfeld kennen: de bordjes die aan de bagagerekken hangen of op de deuren kleven en de reizigers op een ludieke manier vragen om zich respectvol tegenover hun medepassagiers te gedragen. Zo wordt er aangemaand om niet te luid te bellen en je plaats af te staan aan wie dat nodig heeft.
De laatste update van de campagne dateert van vijf jaar geleden. Daarom komt de NMBS met zeven nieuwe boodschappen en een nieuwe insteek om de voorschriften over te brengen. In plaats van de ‘regels’ aan te geven, bedankt de vervoersmaatschappij nu de mensen die zich eraan houden. Bijvoorbeeld ‘Goed bezig, Sandra. En iedereen die de anderen eerst laat uitstappen’ of ‘Dank je, Yves & Raoul. En iedereen die zijn muziek niet te luid zet’.
“Geluisterd naar wat reizigers belangrijk vinden”
“Het doel is om de reiservaring van onze passagiers zo positief mogelijk te maken. Voor een groot deel is dat onze eigen verantwoordelijkheid, maar ook het wederzijds respect tussen onze reizigers is daarvoor belangrijk”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
“Op de affiches staan zeven verschillende hoffelijkheidsboodschappen. Om die te bepalen is geluisterd naar wat de reiziger belangrijk vindt. Uit bevragingen weten we bijvoorbeeld dat netheid en comfort belangrijk zijn voor de reiziger.”
De vorige campagne kwam bij sommige mensen wat passief-agressief over en daar wil de vervoersmaatschappij zich geen twee keer op laten betrappen. “De boodschappen worden op een leuke en positieve manier gebracht. Niet met een ‘opgestoken vingertje’.”
Het bericht NMBS hangt nieuwe bordjes over hoffelijkheid op verscheen eerst op Metro.