De hele dag slenteren in muffe ruimtes zonder daglicht: shoppen kan vermoeiend zijn. Enkele goede slokken koffie kunnen dan helpen om je door de dag sleuren. Alleen zegt een nieuwe studie, gepubliceerd in het vaktijdschrift Journal of Marketing, dat koffie drinken net géén goed idee is als je shopt. Het zou je namelijk weleens duur kunnen komen te staan.
Het nieuwe onderzoek beweert dat koffie drinken mogelijk aanzet tot impulsaankopen. Een beker koffie met je meezeulen van winkel naar winkel zou ervoor kunnen zorgen dat je net meer spendeert dan je gepland was, en dat je ook meer impulsieve aankopen doet.
Plezier vs. nut
De onderzoekers plaatsten een espressostandje aan de ingang van twee verschillende winkels in een grote stad in Frankrijk, en eentje net buiten een winkel in Spanje. 300 mensen gingen shoppen, maar slechts de helft van hen kreeg koffie. De andere helft kreeg water of decakoffie. Het resultaat? Wie koffie had gedronken, had een grotere kans om «hedonistisch» te shoppen, ofwel leuke spulletjes te kopen. Die groep kocht vaker geurkaarsen, decoratie of massage-items. Wie geen koffie dronk, had een grotere kans om notitieboekjes of keukengerei te kopen, meer «nuttige» items dus. Wie koffie had gedronken, kocht ook meer dan wie er geen dronk.
Koffiekick
De onderzoekers vermoeden dat koffie ervoor zorgt dat shoppers meer energie hebben en alerter worden, ze krijgen dus een soort ‘koffiekick’. Door die kick zouden shoppers ook een andere perceptie van producten hebben en zich meer bewust zijn van het mogelijke plezier dat ze uit die producten kunnen halen.
Wie deze pijnlijke periode van inflatie wil doorkomen, gaat dus volgens deze studie beter cafeïnevrij naar de winkel.
Dit artikel verscheen eerst op Metro: https://nl.metrotime.be/lifestyle/waarom-je-beter-geen-koffie-drinkt-voor-je-gaat-shoppen