Honger verandert het besluitvormingsproces van mensen. Ze worden ongeduldiger en zijn meer bereid akkoord te gaan met een kleine beloning nu in plaats van een grotere op een later moment. Dat heeft de University of Dundee ontdekt.
Deelnemers aan het experiment moesten een hele rist vragen beantwoorden als ze voldoende hadden gegeten en nog eens nadat ze een maaltijd hadden overgeslagen. De onderwerpen varieerden van eten, geld tot echt belangrijke beslissingen.
Dat de hongerige deelnemers eerder zwichtten voor de kleine hapjes eten die ze eerder kregen dan de grotere maaltijd waar ze op moesten wachten, is logisch. Verrassend was wel dat ook de voorkeuren voor beloningen die niets met eten te maken hadden, veranderden.
Les voor marketeers
De onderzoekers vinden het belangrijk dat mensen beseffen dat hun beslissingen worden beïnvloed door hun lege maag. “We ontdekten een groot effect: de voorkeuren van mensen veranderden dramatisch van de lange naar de korte termijn als ze honger hadden,” aldus onderzoeker Benjamin Vincent. “Dit is een aspect van menselijk gedrag waar marketeers misbruik van kunnen maken. Het is dus goed om te weten dat je andere beslissingen neemt als je trek hebt.”
De onderzoeker vervolgt: “Stel dat je een gesprek hebt met een hypotheekadviseur of pensioenexpert. Als je dat doet terwijl met honger, ga je er sneller voor gaan in plaats van geduld uit te oefenen.”
Best dus even langs de McDonald’s passeren vooraleer een huis te gaan kopen.
Het bericht Waarom belangrijke beslissingen nemen op een lege maag geen goed idee is verscheen eerst op Metro.