Neppe influencers worden een steeds groter probleem op sociale media. Ze bedriegen niet alleen hun echte publiek, maar vormen ook een bedreiging voor zij die het wel serieus aanpakken. En ook bedrijven zijn het slachtoffer.
Verloren miljoenen
Het New Yorkse marketingbureau Captiv8 ging op onderzoek uit. De resultaten verschenen in ‘The Times’ en wat blijkt? In 2017 betaalden bedrijven meer dan 1,8 miljard euro aan influencers om hun producten te promoten. Zo’n 175 miljoen daarvan ging echter rechtstreeks naar neppe influencers. Niet niks, gezien het steeds groter wordende belang van sociale media en het vertrouwen dat merken erin stellen.
Doen alsof
Er zijn heel wat manieren om te doen alsof je een influencer bent. Velen kopen bijvoorbeeld hun volgers. Valse profielen worden ingezet om hen tegen betaling te volgen, om te reageren op hun foto’s, om te liken… Sommigen zetten doen zelfs alsof ze samenwerken met merken om zo andere bedrijven aan te trekken. Ze taggen hun foto met ‘#ad’ en wekken zo de interesse van investeerders. Instagram sleutelde laatst al aan z’n beleid, waardoor het nu heel duidelijk is wanneer een foto gesponsord is. In december werden ook miljoenen neppe profielen verwijderd om de oneerlijke praktijk tegen te gaan, maar een definitieve oplossing voor het probleem is er (nog) niet.
Het bericht Valse influencers kosten bedrijven 175 miljoen euro verscheen eerst op Metro.