Rotten Tomatoes, een van de populairste websites voor filmkritieken, heeft beslist om zijn huidige systeem aan te passen. Voortaan wil de site dat bezoekers bewijzen dat ze de film wel degelijk hebben gezien alvorens ze een recensie schrijven.
Rotten Tomatoes is de internetpestkoppen meer dan beu en gaat over tot actie. Voortaan moedigt de website bezoekers uit de VS aan om hun bioscoopkaartjes als bewijs te uploaden. Wie dat doet, zal een “verified”-keurstempeltje krijgen bij zijn of haar recensie waardoor mensen weten dat je de film wel degelijk gezien hebt. Het initiatief moet ervoor zorgen dat de aanvallen van mensen met negatieve bedoelingen geen impact meer hebben op de score van de film.
“Rotten” of “fresh”
Rotten Tomatoes staat al sinds jaar en dag bekend als een van de beste websites voor filmkritieken. Op de site kunnen niet alleen traditionele filmrecensenten hun oordeel vellen, maar ook de doorsnee bioscoopganger mag er zijn zegje doen over de laatste blockbuster. De beoordelingen worden vervolgens per film verwerkt in een “rotten” of “fresh”-status van zowel de professionele recensenten als de gewone massa. Zo weet een bezoeker in een oogopslag of een bioscoopticketje kopen de moeite waard is.
‘Captain Marvel’
Globaal gesproken verloopt het hele rating-systeem zonder kleerscheuren, maar de website krijgt steeds vaker te kampen met zogenaamde “internettrollen”. Dat zijn pestkoppen die in dit geval bewust een negatieve recensie schrijven om de score van een film naar omlaag te krijgen. Vaak hebben zij de prent niet eens gezien. Dat gebeurde onlangs met de blockbuster ‘Captain Marvel’. Terwijl de gevestigde filmjournalisten vrij enthousiast waren over de film, werd de website overspoeld met negatieve kritieken. Bepaalde onlinegroepen moesten niet weten van de hoofdrolspeelster Brie Larson en vonden haar personage te feministisch. Als protest schreven zij massaal seksistische commentaren die de film onterecht een negatieve rating gaven.
Het bericht Rotten Tomatoes wil bewijs zien van filmvertoning verscheen eerst op Metro.