De coronacrisis zet ons aan om stil te staan bij de kleine dingen in het leven. Doordat een groot deel van ons sociale leven stilligt, hebben we plots aandacht voor details die we voorheen over het hoofd zagen. Bovendien heeft de natuur baat bij de lockdown: minder mensen betekent meer ruimte voor planten en dieren en dat gaat ook in Nederland niet onopgemerkt voorbij.
Wie de laatste tijd de sociale media heeft gevolgd, heeft misschien al eens de hashtag #stoepplantjes voorbij zien komen. De actie is een initiatief van de Hortus Botanicus Leiden en zoals de naam al verraadt, heeft ze als doel om de plantjes die tussen de straatstenen omhoog schieten in de kijker te zetten.
Aan de slag met krijt
Om mensen opnieuw vertrouwd te maken met de flora in onze contreien, lanceerde Hortus Batanicus Leiden de sociale mediacampagne #stoepplantjes. Ze wil mensen aanzetten om aandacht te besteden aan de plantjes die stiekem de kop opsteken aan de rand van de weg en tussen de stoepstenen. Aan plantenkenners wordt gevraagd om met krijt de naam van de planten ernaast te schrijven, zodat anderen daaruit kunnen leren. Iedereen kan de plantjes (met of zonder bijschrift) delen op sociale media met de hashtag #stoepplantjes. Zo leren we hopelijk allemaal wat bij en met wat geluk kleuren de sociale media binnenkort een stukje groener dan tevoren. Wil je meer weten over de actie en over de meest voorkomende planten op onze stoepen, dan kan je terecht op de website. Je vindt er trouwens ook enkele leuke activiteiten om je kinderen aan het werk te zetten.
Het bericht Nederlanders gaan tijdens de coronacrisis op zoek naar #stoepplantjes verscheen eerst op Metro.