Influencers kennen we intussen allemaal. Instagrammers met vaak honderdduizenden of miljoenen volgers dienen als reclamebord voor allerlei merken. Maar ook met een paar duizend volgers kan je nu gratis producten krijgen. Maak kennis met de nano-influencers.
Advies van een vriend
Nano-influencers hebben gemiddeld tussen de 1000 en de 5000 volgers op Instagram. Al bij al is dat niet zo veel – zeker niet vergeleken met de grote Instagramsterren. Toch zijn ze net daarom zo interessant voor merken om mee samen te werken. Het lijkt alsof de nano-influencers gewoon wat advies geven aan vrienden in een esthetisch mooie Instagrampost. Hun volgers laten vaak veel reacties achter en zijn geneigd om de Instagrammer in kwestie te geloven.
Hobby, geen job
De meeste nano-influencers hebben nog nooit contact gehad met bedrijven, wat hen makkelijk benaderbaar en beïnvloedbaar maakt. Ze voelen zich vereerd als ze benaderd worden door een merk en krijgen – net als iedereen – maar wat graag gratis producten. Daar staat tegenover dat ze wel ingewikkelde contracten voorgeschoteld krijgen, die niet altijd in hun voordeel spelen. Verder dan dat gaat het vaak niet: meestal worden ze niet betaald voor posts en kunnen ze dus niet van hun Instagramaccount leven. Voor bedrijven worden nano-influencers wel steeds belangrijker en gespecialiseerde mediabureaus spelen handig in op die trend.
Het bericht Nano-influencers zijn de nieuwste Instagramtrend verscheen eerst op Metro.