Duurzaamheid is een hot topic in de kledingindustrie. Steeds meer merken produceren (deels) ecologisch en ethisch verantwoorde kleding. Ook de H&M-groep is bezig met duurzaamheid en wil nog een stapje verder gaan. In Zweden gaat nu een proefproject met tweedehandskleding van start.
Het modebedrijf wil daarmee een antwoord bieden op de steeds groeiende vraag bij klanten. “We beschouwen tweedehands als een onderdeel van de kledingindustrie waar veel groeipotentieel in zit. Het biedt veel mogelijkheden, zowel voor de klanten als voor de milieu-impact. Door de levensduur van onze producten te verlengen kunnen we onze ecologische voetafdruk gigantisch beperken”, aldus Anna Gedda, hoof duurzaamheid bij H&M-groep, aan Reuters.
Tweedehands in de lift
H&M kwam eerder al met een soortgelijk idee op de proppen, maar dat was geen succes. De tijden zijn echter veranderd en steeds meer mensen zijn bezig met duurzaamheid en tweedehandskledij. Grote kledingketens blijven daarentegen met steeds meer overschotten zitten. Volgens een rapport van GlobalData en ThredUp zou er tegen 2029 anderhalf keer zoveel tweedehandskledij als fast fashion verkocht worden in de Verenigde Staten.
Proefproject
Concreet zal de modegroep beginnen met een proefproject in Zweden, waarbij tweedehandskledij van de winkel & Other Stories verkocht zal worden. Als dat project succes heeft, zal het concept worden uitgebreid naar andere landen en winkels. Wat betreft nieuwe kledij is H&M volgens Gedda op dit moment bezig met het ontwikkelen van een tool, die de klant toelaat om de herkomst van elk apart kledingstuk te traceren.
Het bericht Kledingketen H&M gaat tweedehands kleding verkopen verscheen eerst op Metro.