Iets meer dan een kwart van de millennials in ons land twijfelt aan zichzelf als ze de interessante Instagram-posts van een leeftijdsgenoot zien. Dat blijkt uit een rondvraag van Lipton Ice Tea. Ongeveer 17% lijdt aan fear of missing out. Opvallend is wel dat twee derde de smartphone af en toe bewust opzijlegt.
De Belgische jeugd leeft voor een deel op sociale media. Uit een enquête van frisdrankmerk Lipton Ice Tea bij 500 millennials blijkt dat 25% elke dag 3 uur op Instagram, Facebook of andere platformen vertoeft. Voor 17% heeft het zo’n ingrijpend impact dat ze met overtuiging kunnen zeggen dat hun echte leven er net zo uitziet als op Instagram.
Maar door die aandacht voor sociale media hebben zich ook enkele kwalijke trends gemanifesteerd. Zo zegt 27% van de millennials zich onzeker of jaloers te voelen door de originele posts van leeftijdsgenoten. Vaak komt dat door de vele vrienden die op de foto’s te zien zijn en de coole bestemmingen waar ze zich bevinden. Zo’n 17% van de bevraagden gaf aan stress te krijgen van sociale media en te lijden aan fomo, ofwel fear of missing out.
The joy of missing out
Uit de resultaten valt ook een bewuste tegenbeweging op. Zo stellen twee derde van de millenials dat ze soms ook aan jomo (joy of missing out) doen. Daarbij laten ze hun smartphone even links liggen en genieten ze van niet online te zijn. Opmerkelijk is ook dat 23% net aangeeft motivatie te halen uit wat ze zien op sociale media.
Lipton Ice Tea wil mensen meer ‘echte’ momenten met elkaar laten beleven en lanceerde daarom de campagne ‘#Disconnect2Connect’. In het kader daarvan zullen veertig Belgische influencers af en toe offline gaan. Mensen zoals Tinne Oltmans, Bab Buelens, Laurentine Van Landeghem, Monica Ho, Gudrun Hespel en Aurela Skandaj zullen die tijd gebruiken om af te spreken met vrienden en te genieten van de rust die je weg van de sociale media kan vinden. Meer info over de actie en uitleg over hoe je zelf kan deelnemen vind je op https://actions.lipton.be/disconnect2connect/.
Het bericht Instagram maakt kwart Belgische millennials onzeker verscheen eerst op Metro.