Bevallen, het is niet zo simpel als sociale media het soms doen uitschijnen. Dat moet ook het Britse Mothercare gedacht hebben. Het bedrijf specialiseert zich in de verkoop van producten voor zwangere vrouwen, maar staat nu in de schijnwerpers dankzij een nieuwe campagne. Die wil tonen hoe vrouwen er écht uitzien na hun bevalling.
#BodyProudMums
De campagne, getiteld #BodyProudMums, toont de lichamen van tien kersverse moeders. De foto’s werden genomen door fotografe Sophie Mayanne, die in 2017 besloot om nooit meer de huid van haar modellen digitaal te bewerken. De bedoeling van de beelden is om moeders een realistisch beeld te geven van hun lichaam na de bevalling. In een tijd van sociale media en overmatige fotobewerking is dat namelijk hard nodig, aldus Mothercare. Vetrolletjes, striemen en littekens worden daarom in #BodyProudMums net in de kijker gezet.
Onrealistisch
Mothercare deed een onderzoek onder kersverse mama’s. Wat bleek? Ze schaamden zich voor hun lichaam, wat niet mag verbazen. Body shaming was nog nooit eerder zo openlijk aanwezig in de maatschappij. Vrouwen vergelijken hun lichaam met beelden in de media en 80% van hen wordt daar niet bepaald blij van. 61% vindt bovendien dat een realistisch beeld van het moederschap volledig ontbreekt in het medialandschap. De campagne is doorheen heel Londen in de metrostations te bewonderen.
Het bericht IN BEELD. Eerlijke beelden van vrouwen na hun bevalling verscheen eerst op Metro.