Influencers zijn bezige bijtjes. Meestal bedoelen we dat figuurlijk, maar in het geval van @bee_nfluencer mag je het letterlijk nemen. Op het Instagramprofiel zie je namelijk enkel en alleen foto’s van B. de bij voorbijkomen. Dat is niet alleen erg grappig om te zien, maar bovendien ook nog eens goed voor de bijenpopulatie.
Zoals je wellicht al vermoedde, is het profiel namelijk niet écht opgezet door een bij – hoe cool dat ook zou zijn. Achter B. verstopt zich een team van Fondation de France, een filantropische organisatie die zich voor een veelvoud aan goede doelen inzet. Ditmaal zijn het de bijtjes die van hun inspanningen kunnen genieten.
Met uitsterven bedreigd
Dierenaccounts doen het vaak goed op sociale media en dat is bij Fondation de France niet in dovemansoren gevallen. Om meer aandacht te scheppen voor de bijenpopulatie en om geld in te zamelen, maakte de organisatie daarom van B. de influencer du moment. Op een strandbedje, in bad of modebewust in de straten van Parijs: de bij doet het allemaal. Merken kunnen betalen om hun producten in de kijker te zetten en de opbrengsten daarvan gaan rechtstreeks naar initiatieven die zich inzetten voor het behoud van de bijenpopulatie. Naar schatting zou namelijk een op de tien wilde bijensoorten in Europa met uitsterven worden bedreigd en dat is geen goed nieuws. “Men denkt vaak dat het verdwijnen van de bijen alleen de bijen aanbelangt, maar niets is minder waar. Ze vormen een fundamentele pijler van ons ecosysteem, ons eten, en onze globale economie. Bijen beschermen betekent niet alleen de natuur beschermen, maar ook de mensheid”, aldus Fondation de France op hun website. Tot nog toe wist B. 142.000 volgers te verzamelen, maar dat kunnen er altijd meer worden!
Het bericht IN BEELD. Deze bijdehante influencer zet zich in voor het goede doel verscheen eerst op Metro.