1. Wintersport is helemaal terug
Bergen, sneeuw en sport: die combinatie hebben we ongelooflijk hard gemist. De boekingen voor wintersportvakanties gaan hard, specialist JOSK reizen noemde augustus 2021 zelfs de beste boekingsmaand in 32 jaar tijd. Ook in het Italiaanse Zuid-Tirol raken de hotels en appartementen stilaan volzet. De krokusvakantie en de eerste week van het paasverlof noteren een bezettingsgraad van bijna 100 procent. Opvallend: vooral de meest luxueuze hotels trekken veel toeristen aan. Daarom start de prestigieuze luchtvaartmaatschappij SKYALPS zelfs een rechtstreekse vluchtverbinding van Brussel naar Bolzano, in het hart van de Alpen. Een halfuur nadat je geland bent, kan je al op de piste staan!
2. Flexibiliteit troef
We boeken graag met een gerust hart en kiezen massaal voor flexibele arrangementen. Cruisemaatschappij Seabourn pakt daarom bijvoorbeeld uit met een ‘worry free promise’ en ook Ethiopian Airlines laat passagiers hun tickets probleemloos omboeken. Martinhal Family Hotels & Resorts lanceert dan weer flexibele tarieven waarbij je gratis kan annuleren én een volledige terugbetaling krijgt.
3. Met vrienden of familie
Na de vele lockdowns is het hoog tijd om terug volop te genieten van elkaars gezelschap. We boeken niet alleen samen met vrienden, maar ook met (oudere) familieleden. Op Gozo, het groene Maltese eilandje, zien ze een opmerkelijke stijging van de vraag naar grote farmhouses. Ook Slovenië wil een antwoord bieden op de groeiende vraag met een verbluffend aanbod van landgoederen en het idyllische Vendée heeft een speciaal aanbod van XXL woningen voor ‘les grands tribus’.
4. Op en top verwennerij
Niet alleen grote vakantiewoningen, maar vooral grote verblijven met extra features zijn erg in trek. Families willen zich volgende zomer verwennen met een villa mét bubbelbad, zwembad en onweerstaanbaar zicht. Sommige Belgen zijn niet tevreden met het huren van een vakantiehuis en kopen er gewoon een. Vooral de Spaanse Costa’s zijn populair.
5. Verlofdagen op? Probeer dan een workation
Heb je tegen de herfst geen verlofdagen over? Dan knijp je er tóch nog even tussenuit. Hoe? Dankzij de workation. De ontdekking van het thuiswerk en onze snelle internetverbindingen zorgen er in sommige gevallen voor dat we onze taken zowat overal ter wereld kunnen uitvoeren. De Portugese Alentejo ziet zijn populariteit stijgen als dé perfecte workation-bestemming. Je verblijft er in comfortabele, rustige vakantiehuisjes of trendy hotels – goed voor de concentratie. ’s Avonds trek je wandelschoenen of een surfpak aan en doe je energie op in de natuur.
6. Citytrippen naar het onbekende
Citytrips zijn weer terug van weggeweest. Al kiezen we dit jaar voor minder bekende, gezellige steden, weg van de massa. Zo is Leiden populair bij onze landgenoten – voor de grachten, maar ook voor de verschillende musea. Ook de compacte Sloveense hoofdstad Ljubljana is in trek. In Frankrijk zien we dan weer meer Belgische bezoekers in Avignon en Le Mans. Je flaneert er tussen eeuwenoude monumenten en hippe hotspots.
7. Exclusief, exclusiever, exclusiefst
We laten ons dit jaar graag in de watten leggen. En dat mag best wat kosten. De maiden cruise van het gloednieuwe expeditieschip Seabourn Venture is bijvoorbeeld al volledig uitverkocht, en dat terwijl je voor de Owner Suite meer dan 30.000 euro neertelt. Ook de wereldcruise van 2023 is razend populair.
Ethiopian Airlines ziet dat vooral exclusieve bestemmingen zoals de Seychellen, Zanzibar, Namibië en Zuid-Afrika populair zijn. In eigen land kennen de hoogwaardige verrekijkers van SWAROVSKI OPTIK dan weer een ongeziene top verkoop. Wanneer we de natuur intrekken, willen we die tot in detail bewonderen.
8. Op culinair avontuur
Na een jaar boordevol afhaalmenu’s en online kookcursussen schuiven we graag terug aan tafel bij een gerenommeerde topchef. En dat doen we ook op vakantie. De nieuwe Michelin restaurants van Malta waren deze zomer weken lang volboekt door toeristen. De Vaucluse ziet het aantal aanvragen voor ’truffeltoerisme’ voor deze winter stijgen en Slovenië overgiet alle gerechten met een sausje van duurzaamheid. Je eet er vers, lokaal én lekker. Genoeg redenen om het land uit te roepen tot European Region of Gastronomy 2021.
9. Reizen met een prikje?
Ben je gevaccineerd tegen COVID-19? Dan loopt je vakantie waarschijnlijk heel wat makkelijker dan zonder prikje. Zo eisen o.a. cruisemaatschappijen Holland America Line en Seabourn dat hun passagiers volledig gevaccineerd zijn. In Frankrijk hebben de bezoekers van horeca, musea en attracties al Nausicaá en Puy du Fou dan weer een coronapas nodig. In Italië buigen de wintersportgebieden zich volop over de kwestie. Het ziet ernaar uit dat je wellicht enkel een skipas zult kunnen verkrijgen wanneer je volledig gevaccineerd bent of wanneer je hersteld bent van corona.
Dit artikel verscheen eerst op Metro: https://nl.metrotime.be/lifestyle/dit-zijn-de-reistrends-voor-het-najaar