De camper wordt steeds hipper. Waar tot voor kort vooral gepensioneerden met een camper op pad gingen, kiezen nu steeds vaker jongeren voor een vakantie op wielen. Het gebruik van de hashtag #vanlife is in een jaar tijd verdubbeld en het Nederlandse camperdeelplatform Goboony ziet een verschuiving in het profiel van de boeker.
Dit seizoen schiet de huurdersdoelgroep onder de 35 jaar omhoog met een toename van 60% in de boekingen. “Jongeren gaan deze zomer met de camper weg in plaats van naar Bali”, zegt Goboony-eigenaar Mark de Vos aan Metro Nederland.
#Vanlife
De hashtag #vanlife, waar het leven in een camper op sociale media mee wordt aangeduid, is in 2012 in het leven geroepen door Foster Huntington. Hij gaf zijn baan in loondienst op en besloot fulltime in een camper te gaan leven. Zijn avonturen deelde hij middels de hashtag op Instagram.
Inmiddels is hij lang niet meer de enige: halverwege 2019 stond de teller op 3,7 miljoen posts. In januari 2020 werd de hashtag #vanlife al 6,5 miljoen keer gebruikt en nu staat de teller op 7,5 miljoen. In een jaar tijd is het gebruik van de hashtag wereldwijd dus verdubbeld.
Volkswagenbusjes populair
Niet alleen de interesse in campers groeit onder jongeren, ook het aantal mensen tussen de 23 en 35 jaar dat daadwerkelijk deze zomer op pad gaat met een camper is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Camperdeelplatform Goboony ziet een flinke toename in het aantal Nederlandse boekingen: onder de jongere doelgroep huurders is een stijging te zien van ruim 60% ten opzichte van vorig jaar. “Vooral de busjes zonder voorzieningen gaan nu hard, zoals de Volkswagenbusjes”, zegt De Vos. “Het hoeft niet al te luxe, vooral het gevoel van vrijheid en avontuur moet goed naar voren komen.”
Het bericht Deze manier van reizen wordt steeds populairder bij jongeren verscheen eerst op Metro.