Iedereen die een beetje bezig is met esthetiek en interieurinrichting kent Pantone vast wel. Het bedrijf is gespecialiseerd in kleur en kiest ook jaarlijks de tint van het jaar, die vervolgens steevast op de muren van verschillende influencers verschijnt. Dit keer komt Pantone echter met een ander nieuwtje, dat nog een stuk bijzonderder is.
Ook nu weer komt het merk namelijk met een nieuwe kleur op de proppen, maar die is wat anders dan we van Pantone gewend zijn. Het gaat namelijk om een sprankelend rood dat de naam ‘Period’ meekreeg. En achter die naam schuilt een belangrijke boodschap.
Period
Pantone ontwikkelde de kleur namelijk in samenwerking met het Zweedse menstruatieproductenbedrijf Intimina om meer aandacht te vragen voor de tijd van de maand. Menstruatie is nog te vaak een taboe en dat terwijl zowat de helft van de wereldbevolking er ooit mee te maken krijgt. Daar moet dus verandering in komen. Pantone en Intimina willen via ‘Period’ de conversatie op gang trekken en tonen dat het oké is om openlijk over je maandstonden te praten. Daarvoor hoef je je toilet natuurlijk niet rood te verven, al zou dat wel grappig zijn.
Voor de duidelijkheid: de kans is klein dat jouw menstruatiebloed lijkt op de kleur van Pantone. Door de oxidatie van het bloed wanneer het in aanraking komt met de lucht, ontstaat namelijk een kleur die een stuk bruiner is dan ‘Period’. De kleur is volgens Pantone dan ook niet bedoeld om echt te lijken op menstruatiebloed, maar is meer een symbool.
Het bericht De nieuwste Pantone-kleur heeft een wel erg bijzonder verhaal verscheen eerst op Metro.