Wat mensen ertoe aanzet vervelende opmerkingen te plaatsen onder berichten van mensen die ze niet kennen is moeilijk te verklaren. Feit blijft dat het eenvoudig is iets te roepen vanachter je computerscherm.
“Het is lekker makkelijk, je kunt ten slotte anoniem blijven”, zegt mediadeskundige Corinne Keijzer aan Metronieuws. Als mensen elkaar niet kennen dan ontbreekt ook iedere vorm van emotie.” Als men niet precies weet hoe iets in elkaar steekt maakt dat het blijkbaar makkelijk om kwetsende dingen te roepen.
Empathie
Mediapsycholoog Mischa Coster laat weten dat het makkelijk is online een kwetsend bericht te plaatsen omdat je niet direct geconfronteerd wordt met een reactie. “De consequentie van hetgeen je doet is bijna afwezig. Normaal gesproken kan je wel inschatten wat voor je reactie je krijgt. Je verwacht bijvoorbeeld dat iemand boos wordt, of gaat huilen, maar online krijg je daar niet mee te maken.”
Via social media krijgt de gebruiker tevens maar beperkte informatie. De kans dat we daarom empathie hebben voor een ander is minder groot. “In een groter verhaal worden bijvoorbeeld meer nuances gegeven.” Feit blijft wel dat mensen te snel conclusies trekken, maar dat is volgens Coster zeer menselijk.
Trigger
Coster denkt dat het vooral van belang is mensen een bepaalde trigger aan te leren waardoor ze eerst nadenken voordat ze iets plaatsen. “Je moet mensen eerst helpen iets als kwetsend te erkennen, en ze vervolgens zover krijgen een bepaalde handelingsperspectief te kiezen. Tel bijvoorbeeld eerst tot tien, of ga op zoek naar meer informatie.”
Door de snelheid van bijvoorbeeld Twitter en Facebook kunnen kwetsende berichten zich razendsnel verspreiden. Juist daarom is het van belang in te grijpen. “Het is net een beetje als je eigen winkel. Als dan mensen elkaar beginnen uit te schelden, grijp je ook in,” aldus Keijzer.
Het bericht Daarom doen we anderen zo snel pijn op sociale media verscheen eerst op Metro.