De omstreden datingsite ‘Rich Meet Beautiful’ heeft een offensief ingezet op de Belgische markt. Niet iedereen is echter opgezet met die campagne.
In tegenstelling tot klassieke datingsites richt ‘Rich meet Beautiful’ zich op een specifieke doelgroep: jonge studentes enerzijds en rijke mannen anderzijds. De reclameborden liegen er alvast niet om. «Hé studenten, upgrade je levensstijl, date een sugardaddy», staat erop te lezen, met op de achtergrond een foto van een schaarsgeklede jongedame. Volgens de bezieler van de website, de Noor Sigurd Vedal, is er in ons land een grote vraag naar.
300.000 leden
«België is volgens ons onderzoek een van de top 5 markten die met massamarketing moet worden aangepakt», klinkt het. «De komende maand rijden tien auto’s rond naar alle belangrijke onderwijsinstellingen, eerst in de Brusselse regio en dan breiden we uit naar alle grote steden.» Die universiteiten hebben al laten weten dat ‘Rich meet Beautiful’ niet welkom is op de campussen. Toch maakt Vedal zich sterk dat zijn site tegen volgend jaar 300.000 leden zal tellen in ons land. «Sinds onze lancering hebben we een enorme belangstelling voor onze site gezien», aldus de Noor.
Klacht ingediend
Bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is ondertussen al een klacht ingediend tegen de datingsite. «De jury, die voor de helft samengesteld is uit mensen van de reclamesector en voor de andere helft uit mensen van middenveldorganisaties, zal de klacht volgende week dinsdag behandelen», laat JEP-voorzitter Piet Moons weten. Mogelijk beslist de jury dat de campagne niet door de beugel kan en dan zal het aan de adverteerders vragen om ze stop te zetten. Ook aan de media wordt dan gevraagd ze niet meer te publiceren.