Heb je het gevoel dat je eigenlijk altijd tijd tekort komt en verlang je naar een werkdag waar je niet alleen maar moet knallen om alles op tijd af te krijgen? Dan gaan deze tips je een hoop tijd opleveren en daardoor je werkleven een stuk makkelijker maken.
Doe jezelf dus even een plezier en neem de tijd om deze productiviteitstips te lezen en toe te passen. Zo kom je je werkdagen een stuk relaxter door.
1. Gebruik de Pomodoro techniek
Eén van de tips die structuurcoach Shelley Barendregt geeft, is om de Pomodoro techniek te gebruiken voor meer productiviteit. Hierbij werk je gefocust aan één taak voor 25 minuten en vervolgens neem je 5 minuten pauze. Na een aantal ‘pomodoro’s’, houd je een langere pauze van zo’n twintig minuten.
Deze techniek is fijn om een aantal redenen:
1. Het vereist dat je gefocust aan één taak werkt en niet gaat multitasken.
2. Je verplicht jezelf pauzes te nemen (het is bewezen dat die goed zijn voor de productiviteit).
3. Als je even opstaat van je bureau in die vijf minuten, zit je niet de hele dag naar een scherm te turen.
2. Beantwoord je mail niet de hele dag door
De meesten van ons hebben onze e-mail de hele dag openstaan en beantwoorden een mail gelijk als deze binnenkomt. Maar hierdoor word je elke keer afgeleid van je taak. Het duurt vervolgens een stuk langer om je oorspronkelijke taak af te krijgen, dan als je die eerst even had afgemaakt. Maak daarom in plaats daarvan de afspraak met jezelf dat je jouw mail twee à drie keer per dag checkt en beantwoordt. De rest van de tijd is je mailprogramma afgesloten!
3. Gebruik je piek- en daluren
Productiviteit gaat over meer dan alleen je tijd managen, merkt The EveryGirl terecht op. Het gaat ook om je energie managen. Shelley raadde in de podcast dan ook aan om gebruik te maken van je piek- en daluren als je het gevoel hebt dat je tijd tekort komt. In je piekuren ben je op je meest productief en doe je taken die veel brainpower vereisen. In je daluren (bijvoorbeeld ‘s middags om 4 uur), pak je makkelijkere taakjes op, zoals het beantwoorden van die mail.
4. Hak je doelen op in kleinere doelen
We hebben allemaal doelen en grote projecten die maar niet van de grond lijken te komen. Het probleem is niet dat je echt tijd tekort komt, maar waarschijnlijk dat de doelen als te overweldigend aanvoelen en bovendien geen deadline hebben. Think about it: als jij ‘schrijf e-book’ op je to-do list hebt staan, ga je daar niet aan het einde van de dag nog mee beginnen. Dat voelt namelijk als een te grote taak, die maar naar morgen geschoven moet worden.
Je zal zien dat als je dat e-book gaat opdelen in meerdere subdoelen (van het schrijven van de inleiding tot het vormgeven van de cover), het veel makkelijker is om eraan te beginnen. Wanneer je vervolgens al die subdoelen een deadline geeft, ben je helemaal goed bezig. Je creëert dan ook namelijk urgentie.
5. Veel tijd tekort? Prioriteer je werkzaamheden
Ook elke dag bepalen welke taken prioriteit hebben, gaat je werkleven veel makkelijker maken. Maar hoe doe je dat als alle taken belangrijk lijken? Allereerst is het hiervoor goed om te weten welke doelen je wil bereiken. Vervolgens kan je de taken die hieraan bijdragen de prioriteit geven.
Dit artikel verscheen eerst op Metro: https://nl.metrotime.be/lifestyle/altijd-tijd-tekort-vijf-tips-die-je-werkdag-een-stuk-relaxter-maken