Instagram is de laatste jaren enorm populair geworden en dat hebben bedrijven ook begrepen. Maar wanneer word je nu écht als een beroemdheid beschouwd? Wel, wij hebben het antwoord.
Tot op heden wist niemand hoeveel Instagramvolgers je moet hebben om onder de noemer ‘beroemdheid’ te vallen. Een rechtszaak in Engeland heeft daar nu uitsluitsel over gegeven.
Reclame voor medicatie
Instagramster ThisMamaLife plaatste onlangs immers een betaalde post voor de slaapmedicatie Phenergan Night Time. Op dat moment had Sarah, zo heet de mama van twee, 32.000 volgers op Instagram. In Verenigd Koninkrijk geldt echter dat beroemdheden geen reclame mogen maken voor medicatie, zo heeft de ASA (Advertising Standards Authority), de zelfregulerende organisatie van de advertentie-industrie, bepaald.
Wél een beroemdheid
Het bedrijf achter de bewuste slaapmedicatie, Sanofi, veronderstelde dat Sarah te weinig volgers had om een beroemdheid te zijn, dus meenden ze dat ze geen regels geschonden hadden door te adverteren op de Instagram van ThisMamaLife. De ASA was echter een andere mening toegedaan. “Wij beschouwen 30.000 Instagramvolgers als een groot bereik, en dus valt ThisMamaLife onder de noemer ‘beroemdheid’. Bijgevolg mocht ze volgens de regels geen reclame maken voor medicijnen”, klonk het.
Magische nummer
De ASA won de zaak. Met andere woorden: het magische nummer om een beroemdheid op Instagram te zijn is 30.000 volgers. Men zegge het voort!
Het bericht Als je DIT aantal Instagramvolgers hebt, ben je officieel een beroemdheid verscheen eerst op Metro.