Uit een onderzoek dat peilde naar het zelfvertrouwen van Belgische jongeren tussen 8 en 15 jaar blijkt dat 49% van de meisjes graag iets wil veranderen aan haar uiterlijk. Sociale media spelen hier een belangrijke rol: 1 op de 4 meisjes die sociale media gebruiken, voelt namelijk druk om online leuk en mooi over te komen. Cosmeticabedrijf Dove, dat het initiatief nam voor deze enquête, wilt met haar Self-Esteem Project het zelfvertrouwen van jonge meisjes versterken door zowel moeders als andere belangrijke rolmodellen aan te moedigen om hier een actieve rol in te spelen.
Belgische meisjes geven hun uiterlijk gemiddeld een score van 7,2 op 10. Dat is een score waarin het zelfbeeld van moeders een belangrijke rol speelt. Wanneer moeders aangeven zelf tevreden te zijn over hun uiterlijk, geven meisjes zichzelf namelijk een opvallend hogere score (7,5 op 10 tegenover 6,5 op 10). Toch geeft 77% van de meisjes aan zich wel eens onzeker te voelen over haar uiterlijk. Dit percentage ligt beduidend lager bij jongens (67%) en bij meisjes van wie de ouder zich nooit onzeker voelt (37%).
Onzeker
Meer dan de helft van de Belgische meisjes vermijdt sociale activiteiten wanneer ze zich niet lekker in haar vel voelt. Zo willen 4 op de 10 meisjes niet naar school gaan op momenten dat ze zich onzeker voelen over hun uiterlijk. 49% van de meisjes zou dan ook minstens één aspect van haar uiterlijk willen veranderen en 70% vindt het belangrijk om er altijd goed uit te zien.
Anne Cornut, ‘mommy blogger’ en zelf moeder van 5 kinderen, legt uit: “Ouders zijn en blijven de belangrijkste rolmodellen voor jonge kinderen. Wanneer ouders sterk in hun schoenen staan, geven ze dit dan ook automatisch door aan hun kinderen. Het is belangrijk om te tonen dat het helemaal oké is om jezelf te zijn, zeker in een wereld waarin kinderen dagelijks door honderden beelden en boodschappen geprikkeld worden, wat voor tal van onzekerheden kan zorgen. Een gezonde basis zelfvertrouwen is een prioriteit, want zelfs de meest getalenteerde of outgoing persoonlijkheden worden gekelderd als ze niet weerbaar genoeg zijn.”
Photoshop
Sociale media weerspiegelen een vertekend beeld van de realiteit. En dat heeft een enorme invloed op het zelfvertrouwen van jonge meisjes. Meisjes zien namelijk dagelijks “perfecte” beelden van zowel populaire leeftijdsgenoten als bekende vrouwen, en proberen zich hieraan te spiegelen. Om aan dat beeld te voldoen gebruikt 30% van de jongeren filters of effecten om er beter uit te zien op foto’s, post 56% enkel foto’s wanneer ze vinden dat ze er écht mooi opstaan, maakt 36% zich speciaal op voor de foto en stelt 23% hun leven leuker voor dan het in werkelijkheid is.
Meisjes hechten daarnaast veel belang aan de likes en reacties die ze krijgen op foto’s of filmpjes die ze posten. 1 op de 5 meisjes verwijdert een foto wanneer die niet genoeg likes krijgt. En van die meisjes voelt 18% zich in zulke gevallen eenzaam. De druk die sociale media met zich meebrengen is immers enorm groot. Een groot deel van de meisjes wordt wel eens gepest of geeft aan dat ze de druk voelen van hun volgers om regelmatig berichten te posten. Een positieve reactie daarentegen, zorgt volgens meer van de helft van de respondenten voor meer zelfvertrouwen.
Volgens Chrystelle Charlier, body confidence blogger en moeder van een dochter van 13 jaar oud zijn sociale mediakanalen op dramatische wijze centraal komen te staan in het zoeken naar zelfvertrouwen: “Vandaag de dag kan eender wie een post, een foto en bij uitbreiding zelfs de persoon op de foto goed- of afkeuren. Als een post geen reacties of likes krijgt, zal de tiener het gevoel hebben dat die niet “gevalideerd” wordt door zijn leeftijdsgenoten. Om gevalideerd te kunnen worden, moet men meegaan met de trend van bewerkte lichamen en geretoucheerde gezichten. Meisjes willen bevestiging omdat ze op zoek zijn naar verbondenheid om op die manier zichzelf te definiëren. Maar positieve waarden zijn slechts gering aanwezig op de sociale mediakanalen die schoonheid, succes en bezit vooropstellen.”
Tips & tricks
Jonge meisjes hebben daarom rolmodellen nodig die bereid zijn om het goede voorbeeld te geven en de aandacht op de problematiek te vestigen. Daarom biedt Dove op hun website thema’s, gespreksonderwerpen en vragen aan voor moeders om het zelfvertrouwen van hun dochters (en zichzelf) te stimuleren.
Het bericht 1 op de 4 Belgische meisjes voelt druk om online mooi over te komen verscheen eerst op Metro.