Vereenvoudig uw content optimalisatieproces en verminder uw stress met deze gids voor het maken van een effectieve contentkalender voor contentmarketing. Voor veel content marketeers lijkt een contentkalender maken niets meer dan een idealistische droom. U weet dat u het moet doen, maar wat meestal gebeurt, is een content planningsproces dat op zijn best lukraak is. Het grootste obstakel voor het daadwerkelijk gebruiken van een contentkalender ligt misschien wel in het nut ervan. Overweeg dit robuuste proces voordat u het organiseren van uw content marketing inspanningen met een contentkalender volledig opgeeft.
De belangrijkste reden om tijd aan een contentkalender te besteden, is om een bruikbaar systeem te creëren voor het coördineren van verschillende inspanningen op het gebied van contentmarketing.
Door vooruit te plannen en te organiseren voor verschillende initiatieven, is de kans kleiner dat u ze vergeet, waardoor u mogelijk een kans misloopt om relaties met volgers op te bouwen.
Vooruitlopen op uw inspanningen voor het maken van inhoud maakt het proces een stuk minder stressvol. Dit is vooral belangrijk als u de inspanningen van meerdere partijen coördineert, zoals:
– Een content schrijver.
– Een grafisch ontwerper.
– Een SEO-strateeg.
– Een bewerker.
Als iedereen op de hoogte is van zijn rol en deadlines, is de kans groter dat het proces op schema blijft.
Als u inspanningen coördineert met meerdere partijen, kan een deel van dit proces het beste worden afgehandeld met een tool die uw team al gebruikt. De kennisbank van CliQi voorziet u van vele tools die u hierbij kunnen helpen.
Een belangrijk onderdeel van het plannen van inhoud is ervoor te zorgen dat u een voldoende breed scala aan onderwerpen bestrijkt om lezers enthousiast te maken om terug te komen voor meer.
Moet u proberen om alles voor iedereen op uw blog te zijn?
Nee. Dat is een recept voor een ramp.
Het is absoluut ideaal om binnen een duidelijk omschreven niche te opereren. Hoe specifieker, hoe beter.
U wilt gewoon doelgericht zijn.
Door inhoud te maken die uw potentiële klanten waardevol vinden, creëert u een kans om een relatie op te bouwen die uiteindelijk tot een verkoop leidt.
Het moet ook rekening houden met de aandachtsspanne van uw publiek en hun behoefte aan een diversiteit aan inhoud om hen via bijvoorbeeld de backlinks door de verkooptrechter te leiden.
Beschouw dit aspect van contentplanning als volgt: als u elke dag dezelfde soort dingen op uw sociale kanalen zou plaatsen, zouden mensen het uiteindelijk gaan negeren en saai vinden.
Als er geen diversiteit is in wat u van dag tot dag publiceert (of week, maand, enzovoort), verliest de lezer zijn nieuwsgierigheid in u en zal niet doorklikken op de backlinks naar uw inhoud.
En als het doel van uw blog inhoud is om SEO-verkeer te genereren, moet het bepalen van individuele onderwerpen een functie zijn van trefwoordenonderzoek.
Het is moeilijker om eerst een blogpost te schrijven zonder deze informatie. Het kan zijn dat het door u gekozen onderwerp moeilijk te rangschikken is of dat er niet genoeg zoekvolume is om de publicatie ervan te rechtvaardigen als u wacht tot nadat u het grootste deel van een artikel heeft opgesteld.
Er is eigenlijk nog maar één stap die u kunt nemen om ervoor te zorgen dat uw contentkalender daadwerkelijk wordt gebruikt: het maken van een gedetailleerde briefing voor elk gepland onderwerp.
Deze stap is vooral belangrijk als de persoon die de contentkalender maakt, niet de persoon is die de inhoud gaat maken.
Als u een visie heeft over hoe een bepaald stuk eruit zal zien, is het uw verantwoordelijkheid om deze visie effectief over te brengen, anders riskeert u een eindproduct dat niet lijkt op wat u had verwacht.
Het succes van contentmarketing komt voort uit de coördinatie van cross-promotionele acties via verschillende kanalen, zoals;
– Social media berichten.
– Promoties voor sociale advertenties.
– E-mailmarketing.
– Webinars.
– E-books en whitepapers.