De SUV blijft aan populariteit winnen in ons land. Deze auto heeft dan ook talloze voordelen te bieden. Veel bestuurders houden bijvoorbeeld van de ruimte en van het feit dat ze net iets hoger zitten. Toch zijn er ook critici die vinden dat de SUV geen plaats heeft op de Belgische weg. Ze noemen de SUV vervuilender en gevaarlijker. Toch is het verhaal genuanceerder dan het lijkt.
SUV’s zijn vervuilender dan stadsauto’s
Door de band genomen zijn grotere en zwaardere wagens vervuilender dan kleine wagens. En een SUV is nu eenmaal groter en zwaarder. Hierdoor waren deze auto’s in het verleden inderdaad veel vervuilender, maar tegenwoordig hangt het toch vooral af van de kenmerken van de auto. Steeds meer SUV’s zijn namelijk hybride of elektrisch. Zo’n hybride SUV kan dan ook veel minder vervuilend zijn dan een oude stadswagen. En voor een volledig elektrische auto stelt het probleem zich natuurlijk al helemaal niet.
SUV’s worden vaker gestolen
Het klopt dat er tegenwoordig meer SUV’s worden gestolen dan vroeger, maar dat heeft er vooral mee te maken dat er ook gewoon meer SUV’s rondrijden. Het is namelijk niet zo dat statistieken aantonen dat dieven een duidelijke voorkeur hebben voor SUV’s en het specifiek op deze auto’s gemunt hebben. Wel is een nieuwe auto altijd een interessanter doelwit is, maar net daarom komen steeds meer auto’s standaard met een antidiefstalsysteem.
SUV’s zijn onveiliger
Recent verscheen in de pers dat SUV-chauffeurs meer risico zouden lopen op een ongeval met een dodelijke afloop. Daarnaast zouden ze verantwoordelijk zijn voor meer voetgangersdoden. Deze informatie was gebaseerd op een artikel dat in The Guardian verscheen en dat zich baseerde op statistieken van de Amerikaanse Governors Highway Safety Association. In juni pleitte mobiliteitsexperte Eva Van Eenoo in Knack hierdoor nog voor no-SUV-zones.
Toch is het verhaal lang niet zo eenduidig. Moderne SUV’s scoren namelijk vaak heel goed bij onafhankelijke crash- en voetgangerstests en hebben steeds vaker innovatieve systemen om zwakke weggebruikers te beschermen, zoals AEB of noodrembekrachtiging. Een artikel in het Duitse magazine Auto Motor und Sport ontkracht bovendien de claim van The Guardian en verwijst naar de Euro NCAP-tests en naar cijfers van het Bayerisches Landesamt für Statistik en het Statistisches Bundesamt. Ook Duitse verzekeraars zouden erkennen dat SUV’s net minder vaak schade rijden. We mogen duidelijk niet zomaar naar buitenlandse statistieken grijpen: de Amerikaanse SUV-chauffeur is de Duitse of de Belgische niet.
Een SUV verzekeren is duurder
Een SUV is over het algemeen iets duurder in aanschaf dan een stadsauto en dus zal ook de premie voor een omniumverzekering inderdaad iets hoger liggen. Omdat een SUV een zware auto is, ligt het vermogen wat hoger. Ook dit beïnvloedt de verzekeringspremie. In vergelijking met een lichtere en goedkopere stadsauto zal de verzekering voor een SUV dan ook iets duurder zijn. Wil je besparen op de autoverzekering, dan kies je beter voor een goedkope auto met een beperkt vermogen. Ten opzichte van een dure sportauto kan de SUV dan weer goedkoper zijn.
In ieder geval spelen er nog veel meer andere zaken mee. Nieuwe auto’s hebben namelijk vaak rijhulpsystemen, wat meestal een korting op de verzekeringspremie oplevert. Hetzelfde geldt voor de milieuvriendelijke kenmerken van de nieuwe generatie auto’s. Ten slotte speelt zelfs je woonplaats een rol. Want in de stad, de biotoop van een stadsauto, heb je meer kans op een ongeval. En dat voel je aan de verzekeringspremie.