Actrice Whoopi Goldberg waagt haar kans in de modewereld. De Amerikaanse heeft een kledinglijn ontworpen die tegemoet moet komen aan de lichamelijke diversiteit die er onder vrouwen bestaat.
De 63-jarige Whoopi Goldberg mag naast actrice voortaan ook modeontwerpster toevoegen aan haar palmares. De actrice is haar eigen modemerk Dubgee gestart. Ze lanceerde de nieuwe kledinglijn omdat ze naar eigen zeggen veel moeite had om gepaste kledij te vinden voor haar figuur. Zo ging ze recent op vakantie naar Griekenland, maar vond daar geen kledingstukken waar ze zich comfortabel in voelde. “Ik begon mijn eigen lichaam plots raar te vinden, iets wat ik nooit eerder had ervaard. Toen besefte ik dat ik waarschijnlijk niet alleen ben”, verklaarde ze aan Business of Fashion.
Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam
Goldbergs nieuwe project richt zich volledig op vrouwen met verschillende lichaamsvormen, maten en budgetten. Wat met stip op nummer een komt, is comfort. De Amerikaanse wil kleren ontwerpen die ze zelf ook zou aandoen. “Want als ik ze zelf niet zou dragen, gelooft niemand wat ik erover zeg. Vrouwen zullen de kledingstukken aandoen omdat ze erg comfortabel zitten en ze gemaakt zijn voor hun vormen”, vertelt Goldberg aan het tijdschrift People.
Groot, groter, grootst
Aanvankelijk had de ‘Ghost’-actrice een kleine capsulecollectie voor ogen, maar haar zakenpartner Gary Wassner overtuigde haar om het groots aan te pakken. “De kleren die we maken komen aan alle gebreken tegemoet die Whoopi zelf ervaart tijdens het shoppen. Denk aan mouwen die we breder maken, zakken die we dieper maken en hemden die we langer maken”, legt Wassner uit. De grootste Amerikaanse maat in de collectie is 24, wat in Europa overeenkomt met een maat 54. De actrice is zelf grote fan van sweaters met slogans, dus die zal je veelvuldig zien terugkomen als je rondneust bij Dubgee. Shoppen doe je trouwens op de Dubgee-website of bij Amazon waar de prijzen variëren van 80 euro tot 350 euro.
Het bericht Whoopi Goldberg lanceert kledinglijn met maten voor iedereen verscheen eerst op Metro.