Julie Vermeire schrijft op Instagram dat ze onlangs het slachtoffer was van een bedenkelijke verkoopstrategie rond Apple-producten. Ze waarschuwt haar volgers ervoor opdat ze niet hetzelfde risico zouden lopen.
Dinsdag schreef Het Laatste Nieuws dat Test Aankoop een klacht heeft ingediend bij de Economische Inspectie en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) tegen de bedrijven Switch en SFAM. Ze ontvingen sinds september 2020 immers al 466 klachten van mensen die verplichte verzekeringen moeten betalen bij de aankoop van Apple-producten in die bewuste winkels.
Contract voor een jaar
Ze gaan daarbij erg gewiekst te werk. «Bij de aankoop van een smartphone, een tablet of een computer krijgt de consument een maand lang een gratis verzekering aangeboden of wordt hem een cashback beloofd», vertelt de organisatie in de krant. Vervolgens moet de klant verschillende documenten ondertekenen, maar daarna blijkt dat ze plots een verzekeringscontract voor een jaar, een abonnement op een cadeaubon of een abonnement voor het maken van een website hebben afgesloten. De kosten daarvan kunnen oplopen tot wel 200 euro per maand.
Klant niet ingelicht
Het contract verbreken blijkt overigens geen sinecure. Reden genoeg voor Test Aankoop om de kwestie aan te kaarten. «De getuigenissen van consumenten, die helemaal niet worden ingelicht over het soort abonnement dat ze hebben afgesloten, noch over de kosten van deze verschillende producten, zijn zo talrijk dat we alleen maar kunnen concluderen dat het om een uitgekiende strategie van Switch en SFAM gaat», aldus de consumentenorganisatie.
«Schandalig»
Ook Julie Vermeire kan hierover meespreken. De 23-jarige influencer en dochter van Jacques Vermeire uitte haar ongenoegen erover op Instagram. «Opgelet hiervoor! Ik heb dit onlangs ook meegemaakt en ongeveer 1.000 euro verloren! Schandalig!», klinkt het.
Dit artikel verscheen eerst op Metro: https://nl.metrotime.be/entertainment/julie-vermeire-waarschuwt-volgers-ben-zo-1000-euro-verloren