De Amerikaanse actrice Jennifer Lawrence bevindt zich in het oog van een mediastorm rond de nieuwste reclamecampagne van Dior. Het Franse modehuis liet zich inspireren door de Mexicaanse cultuur, maar plakte geen Mexicaans gezicht op de collectie. “Schandalig”, klinkt het op Twitter.
Het bekende modehuis Dior en actrice Jennifer Lawrence liggen onder vuur door hun meest recente samenwerking. Die modecollectie is gebaseerd op de ‘escaramuza charra’, een Mexicaanse rodeosport. Dat is een kunstvorm waarbij een groep vrouwen hun paarden specifiek gechoreografeerde danspasjes laat uitvoeren op Mexicaanse muziek. De amazones dragen daarbij traditionele kledij, met typische silhouetten, patronen en ontwerpen. Deze cultuurvorm wordt beschouwd als cultureel erfgoed.
“Onbegrijpelijk”
Bijgevolg mocht Dior zich aan kritiek verwachten toen ze hun nieuwste modecollectie in de kijker plaatsten met de Amerikaanse actrice Jennifer Lawrence. Bovendien werden de promofilmpjes niet in Mexico opgenomen, maar in Californië. “Dus Dior en Jennifer Lawrence willen de traditionele vrouwelijke ruiters eren… door een rijke blanke vrouw met de naam Jennifer als gezicht van de campagne?”, vraagt de Amerikaanse comédienne Phoebe Robinson zich af op Instagram. “En ze konden geen betere filmlocatie vinden dan in Californië? Hmm, ik zeg maar wat, ze hadden kunnen filmen in Mexico met een Mexicaanse actrice zoals Salma Hayek, Karla Souza, Jessica Alba, Selena Gomez, Eva Longoria, of zo? Maar ik veronderstel dat die allemaal bezet waren, dus moesten ze wel voor Jennifer Lawrence gaan. Onbegrijpelijk”, klinkt het.
Ambassadrice
Ook op Twitter krijgen Dior en de 28-jarige ‘Hunger Games’-actrice, die al sinds 2012 ambassadrice is van het modehuis, er stevig van langs. “Hoe lang heeft het marketingteam van Dior rond de tafel gezeten om uiteindelijk te beslissen dat Jennifer Lawrence het geknipte gezicht is voor een collectie die geïnspireerd is op Mexico?”, en “Dit kan echt niet door beugel”, klinkt het onder meer.
how many marketing meetings did the @Dior team go through before deciding Jennifer Lawrence was the best face for a “modern Mexican” inspired line
— autumnal worm (@indigogurt) November 14, 2018
Well this is super fucked up! This collection was inspired by ‘women riders in Mexico’ but is faced by Jennifer Lawrence and the shoot took place in California…..for real @Dior ????? https://t.co/7U5WMHHEk2
— Margot Woll (@margotwoll) November 13, 2018
In the latest installment of white women and dusty ass fashion houses making poor choices: Dior’s new collection was inspired by Mexican riders so they got Jennifer Lawrence as the model because of course they did. https://t.co/WhKyygZxAs
— Dino-Ray Ramos (@DinoRay) November 13, 2018
The @Dior campaign with Jennifer Lawrence is a great example of how idiotic marketing teams can turn great social movements into bad marketing. Get a Mexican model. This is so far off the mark it’s crazy and I can’t believe more people aren’t discussing it. This is Pepsi bad.
— AT Barnes (@WriteHarpSing) November 13, 2018
Het bericht Jennifer Lawrence onder vuur door bedenkelijke reclamecampagne verscheen eerst op Metro.