Maar liefst 70% van de vrouwen herkent zich niet in de mediabeelden die ze zien passeren. Daar wil Dove verandering in brengen door een databank aan te leggen met realistische foto’s.
Onder de hashtag #ToonOns kondigde Dove het opvallende project woensdag aan. In samenwerking met Girlgaze en Getty Images, een van de meest gebruikte beeldbanken ter wereld, hebben ze een databank opgericht met meer dan 5.000 foto’s van vrouwen om het stereotiepe schoonheidsbeeld te doorbreken. Uit recent onderzoek van Dove is immers gebleken dat 70% van de vrouwen vindt dat de foto’s die dagelijks de revue passeren geen realistische weergave zijn.
Echte schoonheid
Ook Qmusic-presentatrice staat achter het project. “Al veel te lang schotelen media en reclame ons onrealistische beelden van schoonheid voor. Je hoeft maar even op internet te surfen of door een boekje te bladeren om overstelpt te worden met foto’s van de stereotypische “mooie” vrouw. Deze vrouwen zien er niet uit als wijzelf, als onze vriendinnen, onze moeders. Ze lijken niet op de vrouwen waar ik me mee omring, op de vrouwen die ik respecteer en waar ik naar opkijk, ze lijken niet op de vrouwen die ik écht mooi vind. En ik ben niet de enige die er zo over denkt”, klinkt het op haar Instagram.
Het bericht An Lemmens: “Media en reclame tonen ons onrealistische beelden van schoonheid” verscheen eerst op Metro.