Dankzij de elektrische fiets is het woon-werkverkeer in steeds langere afstanden mogelijk met de fiets. Met een elektrische fiets of een speedpedelec verplaatsen pendelaars zich voor afstand die tot drie keer groter is dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit cijfers van VAB.
Met een gewone fiets pendelen werknemers tot 10 kilometer, met een elektrische fiets loopt dat op tot 15 kilometer en met een speedpedelec zelfs tot 30 à 35 kilometer. Het aandeel elektrische fietsen in woon-werkverkeer is dan ook bijna verdubbeld op twee jaar tijd.
Nog potentieel
Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat 25% van de werknemers op minder dan 10 kilometer van het werk woont. Iets meer dan een op de tien woont op 10 tot 15 kilometer en 21% woont op 15 tot 30 kilometer. Bij deze twee laatste groepen ziet VAB nog potentieel voor pendelaars die met een elektrische fiets of speedpedelec naar het werk kunnen. Daarnaast schrijft VAB dat voor een op de twee werknemers de toenemende files een factor zijn om over te stappen op de fiets als vervoersmiddel – het gebruik van leasefietsen kan dit nog verder opkrikken.
Investeren in fietscultuur
Fietsberaad Vlaanderen en VAB willen daarom steden en gemeenten oproepen om te investeren in een sterke fietscultuur. “Vandaag al maakt 23% van de werknemers van steden en gemeenten gebruik van de fiets, dat is 5% hoger dan het gemiddelde in Vlaanderen. Om die voorbeeldrol verder op te nemen, zouden steden en gemeenten de mogelijkheden van de elektrische fiets en ‘fietslease’ voor hun personeel kunnen bekijken. Dat kan ook personeelsleden, die verder van het werk wonen, over de streep trekken.”
Het fietsend gemeentepersoneel kan ook problemen op de fietsroute intern melden. “Op die manier kan het fietsend gemeentepersoneel een actieve bijdrage geven aan een veilig en sterk fietsbeleid.”
Het bericht Dankzij de elektrische fiets fietsen we steeds verder naar het werk verscheen eerst op Metro.