Het dragen van een baard en een pet zijn niet exclusief voorbehouden aan kapitein Iglo. Dat heeft een Duitse rechtbank beslist nadat producent Iglo was naar de rechter gestapt om de Duitse concurrent Appel Feinkost te verbieden om in reclames uit te pakken met een soortgelijk figuur.
Volgens de rechter heeft Appel Feinkost geen kopie gemaakt van kapitein Iglo, ook al voeren beide bedrijven een oudere heer op met een grijze baard en een pet. De rechter wees op de verschillen. De pet van kapitein Iglo is een kapiteinspet, die van Appel Feinkost draagt een ’elblotsenmütze’, een soort scheepspet.
Verschillend pak
Daar stopt het niet. Terwijl kapitein Iglo steevast een donkerblauw kapiteinsjasje draagt met daaronder een witte rolkraagtrui, houdt het personage van Appel Feinkost het op een sober grijs pak met das en zijden sjaal.
Volgens de rechter is de oudere heer van Appel Feinkost geen kapitein, maar een welgestelde heer in een elegant driedelig pak. Er is daarom volgens de rechter geen gevaar op misleiding.
Het bericht Rechtbank verduidelijkt: “Niet alle oude mannen met baard zijn kapitein Iglo” verscheen eerst op Metro.