Een waar nachtmerriescenario heeft zich ontvouwd voor twee leerlingen aan de Daltonschool in Den Haag. De twee zijn gebuisd voor hun examens, omdat de leraar Filosofie bijna een jaar lang de verkeerde lesstof had onderwezen.
Het verhaal van de examens werd uit de doeken gedaan door een anonieme leerling aan RTL Nieuws. De leerling zegt dat hij vier weken voor het examen eens een kijkje nam op Examenblad.nl. Daar zag hij tot zijn schrik dat het onderwerp van het examen niet ‘mondiale rechtvaardigheid’ was, waar hij het afgelopen jaar over had geleerd, maar ‘persoonlijke identiteit’.
Enorme fout
De leerling stapte naar zijn docent, die erkende dat het een ‘enorme blunder’ zou zijn als de leerling het bij het rechte eind had. Dat bleek zo te zijn. De school erkende een ‘enorme fout’ te hebben gemaakt en besloot de leerlingen een speciale examentraining aan te bieden. Maar volgens eerdergenoemde leerling was het niet mogelijk om nog een redelijk cijfer te halen in zo’n korte tijd.
Uiteindelijk liep het verhaal met een sisser af voor de leerling die de fout ontdekte: hij had weliswaar een fikse onvoldoende voor Filosofie, maar kon dat compenseren met andere vakken. Daardoor is hij geslaagd en kan hij gewoon volgend jaar studeren.
Gebuisd
Twee medeleerlingen van hem hebben minder geluk. Zij zijn mede door hun zware onvoldoende op filosofie gezakt en zullen volgend jaar opnieuw examen moeten doen. “Ik heb echt met ze te doen. Ik weet wat ze hebben moeten doormaken”, aldus de leerling. De onderwijsinspectie is op de hoogte gesteld, maar heeft besloten niet in te grijpen.
Het bericht Foutje. Twee leerlingen falen voor examen omdat leerkracht verkeerde les gaf verscheen eerst op Metro.