Waar de meeste bedrijven en mensen vooral afzien van de lockdowns, zijn er ook winnaar. Zo was 2020 het jaar van de Crocs. Ze mogen dan wel niet niet het allermooiste schoeisel zijn, vinden velen ze hoogst comfortabel. En wat willen mensen wanneer we haast niemand mogen zien?
“2020 was het jaar van de comeback van de Crocs”, vertelde CEO Andrew Rees aan CNBC. In het vierde kwartaal zijn de inkomsten van het bedrijf dan ook naar het hoogste niveau ooit gegaan.
In 2020 kon Crocs een recordomzet van 1,15 miljard euro voorleggen, een stijging met 12,6 procent in vergelijking met 2019. De online verkoop steeg zelfs met meer dan de helft.
Samenwerkingen
De opmerkelijke cijfers zijn te wijten aan de coronapandemie, al wil Rees niet gezegd hebben dat het de enige oorzaak is voor de heropleving. Crocs heeft sterk ingezet op samenwerkingen met beroemdheden zoals Justin Bieber, Bad Bunny en Post Malone, wat het bedrijf volgens Reed geen windeieren legde. Hun limited edition Crocs waren ook effectief telkens in een recordtempo uitverkocht.
Sinds de oprichting in 2002 heeft Crocs nu 600 miljoen paar schoenen verkocht in meer dan 90 landen over de hele wereld.
Het bericht Deze foeilelijke schoenen vliegen dankzij corona de deur uit verscheen eerst op Metro.