Als je vooruit wil, moet je de gaspedaal induwen. Om te stoppen, moet je remmen. Het zijn zowat de simpelste regels om met een auto te rijden, maar binnenkort komt daar misschien verandering in. Dankzij slimme elektronica wordt de rempedaal immers overbodig.
Bij sommige wagens neemt het gaspedaal de functie van het rempedaal al voor een deel over. Het Algemeen Dagblad noemt het voorbeeld van de nieuwe Nissan Leaf. De elektrische vierwieler is voorzien van het zogenoemde e-Pedal. Met een simpele druk op de knop kan je deze functie inschakelen. Het resultaat: de auto remt af op de motor en tegelijkertijd wordt het remsysteem gestart. Als de bestuurder vervolgens het gaspedaal niet meer aanraakt, komt de auto vanzelf tot stilstand, zo staat te lezen in de Nederlandse krant.
Eén pedaal
Het innovatieve systeem is bedacht om zo veel mogelijk energie uit de remkracht te winnen. In een elektrische auto is het immers belangrijk dat er op alle mogelijke manieren stroom voor de batterijen wordt opgewekt. Daarnaast hebben elektrische wagens sowieso geen koppelingspedaal meer. Dat je de blitse bolide kan besturen met één pedaal is dus een handig bijkomend voordeel.
Botsautootjes
“Binnen een paar jaar kunnen we het rempedaal definitief uit auto’s weglaten”, voorspelt ingenieur Simon Mitchell, de ontwikkelingschef van de Nissan Leaf. “Maar de remmende werking van het systeem is nu nog te beperkt voor een noodstop.” Dat is een bewuste keuze, beweert Mitchell. Hij wil chauffeurs eerst laten wennen aan de nieuwe technologie, die best bruusk is. “In eerste instantie lijkt het alsof je in een botsautootje zit”, klinkt het.
De Nissan Leaf is niet de enige wagen die kan uitpakken met de nieuwe technologie. De elektrische BMW i3 is voorzien van een gelijkaardige pedaal. Hetzelfde geldt voor de elektrische Jaguar i-Pace, die later dit jaar te koop zal zijn.