Supermarktketen Albert Heijn stopt met de verkoop van een voetbalspel dat nog maar sinds kort in de rekken ligt. Het gezelschapsspel krijgt kritiek omdat het seksistisch is. “Welke boodschap wil je meegeven aan de jeugd?”, klinkt het bij critici.
Om te beginnen staat op de verpakking dat het spel voor jongens tussen 8 en 13 jaar is. Dat schiet al bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Zij vragen zich luidop af waarom het niet gespeeld kan worden door meisjes.
Daarnaast zitten in het spel ook enkele vraagkaartjes die de wenkbrauwen doen fronsen. Op de vraag “Wat wil je echt niet zien?” luidt één van de antwoorden “Huilende meiden”. “Wat doe je het liefst op het strand?”, is een van de andere vragen. Eén van de antwoordopties: “Meiden kijken”. Of ook nog: “Een meisje dat je niet leuk vindt, vraagt je uit. Wat doe jij?” “Ik lach haar uit”, is één van de gemene antwoorden.
Onzorgvuldig gekozen
Ondertussen heeft Albert Heijn schoorvoetend zijn fout toegegeven. “Dit is een extreem onzorgvuldig gekozen product. Er liggen ongeveer 27.000 producten in een winkel, dan kan er wel eens iets door de mazen heen glippen. We snappen dat dit niet had mogen gebeuren. We zullen het meteen uit de rekken halen,” reageert een woordvoerder van de winkelketen. Het spel was in meer dan 100 winkels te koop. Of het spel in België werd verkocht, is niet bekend.
Welke boodschap wil je meegeven aan de jeugd, @albertheijn ?#seksisme #stereotype pic.twitter.com/B3vxVyaMYc
— Janneke van Heugten (@JannekeVIDM) 4 maart 2018