Vanaf morgen zweren meer dan 85.000 mensen een maand lang alcohol af voor Tournée Minérale. Om het succes van de vorige editie te evenaren, toen uiteindelijk 120.000 mensen deelnamen, slaan het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), De DrugsLijn en Stichting tegen Kanker opnieuw de handen in elkaar.
Op 1 januari hadden al 25.000 mensen zich ingeschreven voor Tournée Minérale. Terwijl de inschrijvingen in 2017 nog gestaag op gang kwamen, is er dit jaar sprake van een monstersucces. De teller staat al op meer dan 85.000 enthousiastelingen. Marijs Geirnaert, directeur van het VAD: “Bij het lanceren van de nieuwe campagne hebben we ook de vorige deelnemers een mailtje gestuurd. Dit had onmiddellijk effect. Heel wat mensen doen opnieuw mee aan Tournée Minérale.”
Beleving
De Universiteit van Gent besloot na de eerste campagne 15.257 deelnemers te bevragen, met opmerkelijke resultaten als gevolg. “Voor de sensibiliseringscampagne dronk deze groep gemiddeld 10 glazen alcohol per week. Een half jaar later was dit aantal gedaald naar 8. Vooral tijdens het koken en voor de televisie wordt er minder gedronken. Ook gaven de deelnemers aan dat ze sneller voor alcoholvrije dranken kiezen. De grote groep deelnemers leert zichzelf dus wel degelijk om anders, en gezonder, met alcohol om te gaan”, aldus Geirnaert.
Vernieuwde website
De aanloop van Tournée Minérale 2018 valt ook samen met een nieuwe website. Deelnemers kunnen zich nog steeds registeren, én nu ook vrienden, familieleden of collega’s uitdagen. Om hem of haar extra te motiveren, kan je beloven een som te storten als je vriend het de hele maand volhoudt. Het ingezamelde geld wordt door Stichting tegen Kanker ingezet voor kankeronderzoek. De actie past in de gezondheidsdoelstelling van de Vlaamse overheid voor de preventie van verslaving en het bijhorend actieplan.