Good Move is de naam van het Gewestelijke Mobiliteitsplan dat ruim een half jaar geleden werd ingevoerd in de Vijfhoek van Brussel, het stadscentrum van onze hoofdstad. Analyses toonden aan dat een derde van het verkeer in de Vijfhoek niet voor de Vijfhoek bestemd is. Dat brengt luchtvervuiling, geluidsoverlast, verkeersonveiligheid en files met zich mee die ook het openbaar vervoer vertragen. Hoewel het plan de wijk toegankelijker, aangenamer en veiliger wou maken, zorgde het op sommige plaatsen voor meer verkeersproblemen.
De fiets maakte haar intrede
De afgelopen maanden werd op twee momenten het verkeer geteld tijdens de ochtend- en avondspits. Op de Kleine Ring werd zo 16% minder verkeer geteld dan goed een jaar eerder, in de Vijfhoek zelf ging het om een daling van 19,%. Ook de fiets maakte haar intrede: in de ochtendspits kropen tot 23% meer mensen op het zadel.
Volgens Els Wauters, woordvoerster van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen), is het plan ondertussen al meer ingeburgerd. «Uit feedback van de handelaars en bewoners krijgen we te horen dat het in het begin wel moeilijk was, maar dat de mensen zich ondertussen hebben aangepast», klinkt het. «Net zoals in Gent, waar aanvankelijk ook heel wat verzet tegen het circulatieplan was», aldus de woordvoerster nog.
Lokale knelpunten
Toch blijven verschillende lokale knelpunten een probleem. Zo ook de Dansaertstraat, waar het vooral tijdens de avondspits aanschuiven is om de stad uit te raken. «Maar daar rekenen we dat de modal shift zich verderzet en ook hier tot minder verkeer zal leiden», zegt Wauters. Verder knelt het vaak op de Pacheco- en Berlaimontlaan en de nabijgelegen Zandstraat. In de Anneessenswijk zijn er dan weer geregeld problemen in de Loof- en Gierstraat.
De volgende telling zal in april of mei plaatsvinden.
Dit artikel verscheen eerst op Metro: https://nl.metrotime.be/move/half-jaar-na-invoering-circulatieplan-vijfde-minder-verkeer-en-veel-meer-fietsers-brussel