Huidverzorging op maat dankzij je DNA? Het mag dan futuristisch klinken, voor doctor in de dermatologie Barbara Geusens van Nomige is het al een jaar werkelijkheid dankzij haar verzorgingslijn Nomige. Op basis van een speekseltest krijg je bij haar vier verzorgingsproducten die passen bij jouw huid.
Hoe is het idee voor Nomige ontstaan?
“Zoals zoveel ondernemers had ik een persoonlijke nood. Cosmetica is een jungle van producten geworden, waar ik maar moeilijk mijn weg in vind. De labels van huidcrèmes zijn moeilijk te interpreteren en je krijgt voortdurend tegenstrijdige adviezen. Tijdens mijn doctoraat kwam ik op het idee verzorging op maat te maken aan de hand van je DNA. Je DNA liegt immers niet.”
Hoe heb je je idee gecommercialiseerd?
“Daar heb ik enkele jaren over gedaan. Ik wou rustig de tijd nemen om product, prijs, promotie en plaats te bepalen. In het begin durfde ik mijn idee aan niemand te vertellen, omdat ik bang was dat iemand ermee zou gaan lopen. Uiteindelijk heb ik wel met andere ondernemers gepraat, maar ook met studenten en media-agentschappen. Daar ben ik blij om, want je idee aftoetsen bleek heel belangrijk.”
“Je DNA liegt niet”
Heb je tijdens je ondernemersavontuur al tegenslagen gekend waar je niet op voorbereid was?
“Ja, zoals iedere ondernemer, want ondernemen is zo’n grote brok onzekerheid dat je nooit helemaal weet waar je aan begint. Zo had ik verschillende testen gedaan met de verpakkingen, maar toch bleek het dopje van een tube gemakkelijk los te komen als je het vervoert in een toilettas. Gelukkig pols ik naar feedback bij klanten en kon ik zo snel een oplossing bedenken.”
Op de website van Nomige staan veel foto’s van jou. Vind je Personal Branding belangrijk?
“Dat doe ik heel bewust, ja. Ik vind het zelf ook belangrijk om te weten van wie ik een product koop. Ik ben ook heel bereikbaar voor klanten. Ze kunnen me steeds bellen met vragen. Ik wou allesbehalve een anoniem merk creëren.”
Hoe kan je je het beste voorbereiden op een leven als ondernemer?
“Een handleiding is er niet, maar zelfkennis is cruciaal. Ben je nieuwsgierig en zie je opportuniteiten? Dan is ondernemen misschien wel iets voor jou!”
Lees meer verhalen van ondernemers op www.metfalenenopstaan.be