Om mensen met zorgbehoeftes een efficiënte hulp op maat te leveren, investeert Zorgbedrijf Antwerpen in innovatieve projecten. Zo verkleint een nieuw online platform de afstand tussen de klanten en de organisatie en zorgt sensortechnologie ervoor dat mensen opgevolgd kunnen worden zonder dat ze daarvoor hun huis moeten verlaten.
«Je kan het platform ‘Mijn Zorgbedrijf’ vergelijken met het gepersonaliseerd stukje van de website van je bank», vertelt Peter Dierckx, directeur klantbeleving bij Zorgbedrijf Antwerpen. «Het doel is om de volledige reis van onze klanten daar onder te brengen. Het onderdeel ‘Mijn Thuis’ gebruiken we om onze klanten beter te leren kennen. Aan de hand van vragen kunnen ze aangeven wat hun voorkeuren zijn en die aanpassen als hun situatie evolueert. Bij ‘Mijn Vraag’ vindt iedereen een overzicht van de diensten die ze bij ons afnemen en in ‘Mijn Planning’ kunnen ze controleren wanneer er iemand langskomt of zelf een afspraak verzetten. Via ‘Mijn Factuur’ controleren en betalen klanten hun rekeningen en willen ze iets aankaarten, dan kan dat bij ‘Mijn Mening’.»
En ander project dat Zorgbedrijf Antwerpen momenteel gebruikt is Vital, dat mensen bijstaat terwijl ze comfortabel thuis wonen. «Het is een alternatief voor het personenalarmsysteem dat onze klanten vaak in huis hebben. We hebben ontdekt dat die armbanden en halsbanden door allerlei redenen in 40% van de gevallen niet optimaal werken», stelt Dimitri De Rooze, verantwoordelijke IT en Aankoop. «Daarom gebruiken we draadloze sensortechnologie die we in huis installeren. De sensoren detecteren aan de hand van het patroon van de klanten of er een probleem is en kunnen het zorgbedrijf contacteren. Ze laten ons ook toe om proactief een aantal zaken op te merken en die te melden aan de juiste diensten of de betrokken familie.»
«Dankzij de innovatieve projecten zijn we in staat om de beschikbare handen de juiste hulp op het juiste moment te laten voorzien», gaat De Rooze verder. «Ze maken een groot verschil en geven een push aan onze sector, want zo kunnen we met beperkte middelen mensen dichter bij elkaar brengen.»
Het bericht Zoom-in: «Innovatie brengt klant en zorg op maat dichter bij elkaar» verscheen eerst op Metro.