Antwerpen, dat zijn meer dan een half miljoen inwoners, bezoekers, bedrijven en studenten met dromen en ambities voor de stad. Deze drie medewerkers vertellen hoe zij daartoe bijdragen.
Visit Antwerpen promoot de stad als toeristische bestemming en wil bezoekers een onvergetelijke tijd bezorgen. QianQian, projectleider: “Onze bezoekers willen vlot, snel en liefst mobiel informatie vinden over wat ze allemaal kunnen beleven in de stad. Daarom zetten we sterk in op digitale projecten. Doordat we een grote stad zijn, beschikken we bovendien over de middelen en expertise om met innovatieve ideeën aan de slag te gaan. We kochten een 360°-camera en VR-brillen aan om te experimenteren met nieuwe technologieën. Zo kunnen onze toeristen op een innovatieve manier de stad ontdekken.”
De centrale aankoopdienst van de groep stad Antwerpen onderhandelt voordelige contracten met leveranciers en realiseert de best mogelijke aankopen binnen de wetgeving. Didier, hoofdaankoper: “Op die manier garanderen we de burger dat we op een verantwoorde manier omgaan met zijn belastinggeld. Niet veel andere steden of gemeenten hebben trouwens een aparte aankoopafdeling. In de kleinere gemeentes en steden neemt de verantwoordelijke meestal zelf die taak op.”
Tegen 2050 wil Antwerpen klimaatneutraal zijn, onder meer met warmtenetten. Dat zijn technische systemen die meerdere woningen en sanitair water energiezuinig verwarmen. Nieuw Zuid in Antwerpen is de eerste wijk van Vlaanderen die op zo’n warmtenet werd aangesloten. Sam, energie-expert: “Door de zeer dichte bebouwing in een grote stad als Antwerpen kunnen warmtenetten hier hun maximale kans krijgen. Wist je trouwens dat er in Vlaanderen weinig regelgeving over bestond? Samen met andere pioniers waren we grote voorvechter om die vast te leggen. Op dat vlak hebben we veel gerealiseerd: zoeken naar partners om warmtenetten op te zetten, tarieven vastleggen, consumenten beschermen …”
Meer weten?
Lees de interviews op
antwerpen.be/jobs