Het is slecht gesteld met de fitheid van Belgische werknemers. Meer dan de helft van de bedienden en arbeiders (52,8%) hebben een te hoge body mass index. Eén van de redenen: we bewegen te weinig. Slechts een kwart van de werknemers houdt zich aan de aanbevolen 150 minuten beweging per week. Dit blijkt uit een onderzoek van IDEWE, de dienst voor preventie en bescherming op het werk.
Overgewicht heeft niet alleen met een verkeerd voedingspatroon, maar ook met een gebrek aan beweging te maken. Slechts een kwart van de onderzochte werknemers haalt de ‘bewegingsnorm’. Bij vrouwen is dit amper 17,3%, tegenover 26,5% bij mannen.
Sport Vlaanderen, VDAB en werkgeversorganisaties Unizo, Voka en NSZ lanceren daarom het actieplan Sport op het Werk. Dat bestaat onder meer uit een gratis sport- en beweegscan.
Goed voor werknemers en werkgevers
Dat de werknemer dringend uit de startblokken moet schieten, is duidelijk. Maar waarom zou de werkgever sport op het werk organiseren? “Sport op het Werk supportert voor werknemers én werkgevers, met een gigantische waaier aan mogelijkheden en met de expertise en praktische steun van Sport Vlaanderen”, vertelt Vlaams minister van Sport Philippe Muyters.
Minder vaak ziek
Een studie uit 2003 heeft immers aangetoond dat sportende werknemers significant minder vaak en vooral korter afwezig zijn bij ziekte, dan hun niet-sportende collega’s (van gemiddeld 9% naar 2%). Dit kan oplopen tot 25 dagen in 4 jaar tijd. Cijfers van SD Worx vertellen ons dat ziekteverzuim gemiddeld 19 euro per uur per afwezige werknemer kost, wat neerkomt op bijna 900 euro per jaar per werknemer. Sport promoten levert dus geld op voor de werknemer.
“Een gezonde geest in een gezond lichaam is essentieel om je fit op het werk te voelen en topprestaties te leveren. Werkgevers, werknemers en de overheid moeten samen uit de starblokken schieten om dit te realiseren”, weet Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka.
Verhoogde teamspirit
Via Sport op het Werk komen werknemers ook buiten de klassieke werkomgeving met elkaar in contact. Collega’s komen met hetzelfde doel samen en leren elkaar op deze manier beter kennen. Dit heeft zeker ook voordelen tijdens het samenwerken.
Sportieve ambassadeurs
Sportieve werknemers staan ook positiever ten opzichte van hun werkgever, waardoor het imago van de onderneming verbetert. Collega’s die samen deelnemen aan wedstrijden of challenges in een sportoutfit van de onderneming plaatsen hun werkgever in een positief daglicht. Betere ambassadeurs kan een onderneming zich niet wensen.