Je droomt van een eigen kledingzaak, een bouwbedrijf of een startup met een bangelijk nieuw product waar je de wereld mee zal verbazen? Waag dan gewoon je kans en laat je niet tegenhouden door de doemdenkers. Fouten zal je zeker maken, maar maakt iedereen die niet? Om je creativiteit te ontplooien, moet je durven te mislukken. Dat is de boodschap die de campagne Failing Forward wil uitdragen. Ondernemers getuigen zonder schroom over de obstakels en onverwachte hindernissen op weg naar het succes.
De Vlaamse ‘Failing Forward’-campagne wordt georganiseerd door Startups.be. Karen Boers is medeoprichter en managing director.
Wat doet Startups.be?
“Startups zien door de bos de bomen niet meer. Er zijn veel organisaties die hen kunnen lanceren, maar welke is hen op het lijf geschreven? Daarom begon ik vijf jaar geleden grote bedrijven en organisaties te koppelen aan veelbelovende startups. Momenteel staat de teller op 180 organisaties en 2.500 startups die wel eens zeer groot kunnen worden.”
Waarom is een campagne als Failing Forward broodnodig?
“Rond ondernemen heerst een groot taboe. Je zou er niet van kunnen leven, het valt niet te combineren met een gezin… Ook ik krijg nog steeds zulke reacties. Toen ik begon met Startups.be had ik geen economische ervaring. Ik wist bijvoorbeeld niet hoe een lening in elkaar zat en van cashflows had ik geen kaas gegeten. Had ik toen maar sneller mijn mond open getrokken en om raad aan andere ondernemers gevraagd. Dat had me heel wat kopzorgen bespaard. Net zoals op social media liet ik enkel het succes en de wauw-momenten zien, terwijl bloed, zweet en tranen er zeker bijhoorden. Drie keer stond ik aan de rand van het faillissement, en telkens kroop ik in mijn schulp. Toen ik eindelijk mijn hart luchtte bij andere ondernemers, merkte ik dat we allemaal in hetzelfde (lekkende) schuitje zaten. Dat was een hele opluchting. Ik verzamelde al mijn moed en geraakte er weer bovenop.”
Onderteken ons manifest en lees meer inspirerende verhalen op metfalenenopstaan.be.