De Nationale Loterij is een springlevend bedrijf met een grote maatschappelijke meerwaarde, want jaarlijks vloeit er 345 miljoen euro van haar omzet terug naar de samenleving dankzij de ondersteuning van talloze Goede Doelen. En dat is mede de verdienste van een creatief, innovatief en vlot draaiend marketingdepartement.
Wie denkt aan de Nationale Loterij, associeert dat vaak met het aanvinken van nummertjes op een Lotto- of EuroMillions-formulier in de krantenwinkel. Of met een krasbiljet dat je af en toe in de winkel of in een tankstation koopt. Maar wist je ook dat de Nationale Loterij één van de belangrijkste e-commerce spelers in België is?
“Dat zijn cijfers waar we als bedrijf best trots op mogen zijn”, vult Customer Journey Lead Virginie De Haeck aan. “Heel wat collega’s uit verschillende departementen bouwen mee aan de platformen van de toekomst in een steeds evoluerend digitaal landschap.”
De Nationale Loterij scheert dus hoge toppen met haar online aanwezigheid, maar heel veel spelers houden er nog steeds van om in hun favoriete verkooppunt een krasbiljet te kopen of een lotto-bulletin in te dienen. Ook dit ‘offline’ gebeuren wordt met behulp van digitale marketing ondersteund. “Rekrutering van nieuwe leden, bijvoorbeeld voor de Nationale Loterij Club, gebeurt zowel in winkels als via digitale kanalen”, vertelt Jeroen Maes, Lead Omnichannel bij de Nationale Loterij. “Twee derde van onze online spelers, spelen namelijk ook in één van onze 7.700 verkooppunten. Met digitale acties kunnen we de perfecte ondersteuning bieden aan de winkelpunten, bijvoorbeeld voor verschillende promoties of winacties. Online kunnen we een hefboom bieden om de connectie tussen de spelers en hun favoriete verkooppunten te versterken. Dit kunnen de verkooppunten zonder onze hulp slechts op een beperkte schaal realiseren.