De coronacrisis zette niet alleen de manier waarop we werk indelen op zijn kop, maar ook de inrichting van onze kantoren. Dankzij telewerk mag ook de doffe, traditionele kantoorinrichting eindelijk op de schop. Van huiselijke zithoekjes tot inspirerende brainstormruimtes: dit is hoe het kantoor de laatste twee jaar transformeerde.
Bij ruim 1 op de 6 werknemers onderging hun kantoor een make-over tijdens corona. Dat blijkt uit een bevraging bij 1.000 werknemers van iVOX, in opdracht van Protime, marktleider in personeelsplanning. Bij nog eens een tiende van de werknemers staat bovendien nog een kantoortransformatie op de planning.
«Na de pandemie kregen veel kantoren een andere functie waarbij interactie centraal staat. Voor bijna de helft van de werknemers (45%) is het hoofdkantoor vandaag meer dan ooit een plek om elkaar te ontmoeten», klinkt het bij Protime. «Bedrijven die een ‘Great Place to Work’ willen zijn, hebben er dan ook baat bij om de ‘look & feel’ van hun kantoor aan te passen aan deze nieuwe realiteit.» Hoe die nieuwe look eruit ziet? Minder werkplekken, meer gezelligheid en meer vergaderruimtes.
1. Minder werkplekken
Meer thuiswerk betekent dat er minder werkplekken nodig zijn op kantoor. Bij bijna een derde van de werknemers (32%) bij wie het kantoor werd heringericht, zijn er minder plaatsen op kantoor. Bij een op de zes van alle werknemers (16,5%) werd sinds corona ook een werkplekreservatiesysteem ingevoerd. Daar moet je je vooraf aanmelden om er zeker van te zijn dat je die dag een bureau hebt.
2. Huiselijker en gezelliger
Tijdens de pandemie zijn we gewoon geraakt aan de huiselijke, gezellige en knusse inrichting van onze thuiswerkplek. Om hun werknemers opnieuw naar kantoor te lokken, werd in veel gevallen een meer huiselijke sfeer gecreëerd. Bij wie het kantoor werd aangepakt, werd dit ‘leuker ingericht’ (21%) met meer planten (16%). Ook kwamen er meer zithoekjes (17%) zodat mensen niet meer de hele dag op één plek moeten werken.
3. Meer vergaderruimtes
Het kantoor werd meer dan ooit een plek om collega’s te ontmoeten, te brainstormen en om inspiratie op te doen. Bij één op de zeven werknemers (14%) van wie het kantoor een make-over kreeg, kwamen er meer ruimtes bij om te vergaderen of elkaar te ontmoeten.
Gestructureerd hybride
«De toekomst van het kantoor is hybride. Aan sommige taken kan je nu eenmaal meer geconcentreerd thuis werken, terwijl je voor andere dan weer beter naar kantoor komt,» aldus Protime. Voor professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis (KU Leuven) is het belangrijk dat bedrijven en hun mensen een gesprek aangaan over welke taken best op kantoor gebeuren en welke best thuis. «De functie van het kantoor is veranderd. Sinds de pandemie staan velen er niet meer voor te springen om dagelijks de verplaatsing te maken naar het werk. Ze willen de meerwaarde inzien van werken op kantoor, zowel voor henzelf als voor hun bedrijf», zegt Godderis. «Het kantoor zal er dus anders gaan uitzien omdat het voor zowel werknemers als bedrijven andere noden en behoeften moet vervullen.»