« Met analyse van data geven
we klanten nieuwe inzichten»
CGI legt zich toe op het analyseren van data om klanten nieuwe inzichten aan te leveren waarmee ze verder kunnen. De medewerkers zijn sterke teamplayers met een grote betrokkenheid bij de job. Ze hebben een passie voor technologie en innovatie.
Kathleen Jespers is consultant bij CGI. Momenteel loopt er onder meer een project voor een grote farmaceutische speler. «We halen data uit systemen en bedrijfsapplicaties van onze klant. We consolideren en herstructureren deze data, en brengen alles samen in dashboards. Dat is een app waarmee je analyses en grafieken kan raadplegen. Die houden verband met bepaalde thema’s die leven in het bedrijf.» Er is een sterk team van zes medewerkers met technische en business skills. Analytisch staan ze heel sterk, wat nodig is om data te modeleren en klaar te maken voor de klant. Om visualisaties te creëren, is ook creatief talent aanwezig. Het komt erop aan om in één oogopslag complexe data begrijpelijk te maken en zo inzicht te verschaffen.
Compatibel
«Ik heb de functie van team lead, maar zie mezelf eerder als een coach die het beste uit iedereen wil halen. We vormen een heel compatibel team, ook qua persoonlijkheid. Sommigen zijn eerder afwachtend en analyserend, zij focussen graag op onderzoekswerk. Anderen zijn spontaan en durven te experimenteren bij het ontwerpen van visualisaties», zegt Kathleen Jespers. Ze wijst er ook op dat er een grote mate van engagement is, de teamleden staan klaar voor elkaar en zijn bereid in te springen. «Dat vind ik heel mooi. Iedereen heeft een specifiek vakgebied, maar we werken hecht samen. Het is fijn dat we ook daarover positieve feedback krijgen van de klant.» CGI hecht veel belang aan commitment. «We hebben onze opdrachten voor klanten, maar hebben daarnaast een extra commitment. Bij CGI zijn er werkgroepen waar emerging thema’s van de technologiesector aan bod komen. Wij zijn een driver binnen de community Advanced Analytics and Artificial Intelligence, wat we met veel passie doen. Voor onze klanten werken we vooral aan rapportering. Bijvoorbeeld het uitzetten van pannes van vrachtwagens op een landkaart. Als we niet alleen gaan kijken naar factoren zoals het aantal kilometer op de teller, maar bij onze analyse externe data gaan betrekken zoals bijvoorbeeld het klimaat, kunnen we met een predictief model dat met specifieke klimaatomstandigheden van een bepaalde plaats rekening houdt preventief vrachtwagens op onderhoud sturen om pannes te voorkomen. Dit valt onder de noemer Advanced Analytics.»
Katrien Van Gucht
Consultant
«Ik sta in voor de ‘architectuur’ en bouw onder meer dashboards. Ik duik ook graag in data om bepaalde verbanden of zwakke punten te zoeken. De hamvraag is dan wat we met deze informatie kunnen doen. Het is leuk om meer input te kunnen geven dan wat de klant vraagt. Ik schrijf ook algoritmes. Daarnaast leg ik me toe op best practices op het vlak van design van datamodellen zodat er meer consistentie is in wat we realiseren.»
Bram Luyckx
Consultant
«Grote bedrijven beschikken over heel veel data die een beetje van overal komen. Ik ga na hoe je al die systemen technisch kan verbinden en hoe je er de data kan uithalen die je nodig hebt om verder te werken. Een tweede luik van mijn job is het maken van grafieken en dashboards, dus het visuele aspect. We willen de klant duidelijke informatie geven zodat hij ook onmiddellijk ziet wat er eventueel uitspringt. Daarvoor is een goed overleg met de klant nodig.»
Benjamin Vercammen
Consultant
«Als analist sta ik tussen het team en de klant. Momenteel lopen er verschillende projecten voor een grote klant. In de startfase ga ik na wat precies de verwachtingen zijn en welke data er beschikbaar zijn. De klant heeft veel expertise in zijn vakgebied, maar haalt niet alles uit de data. Dat is iets wat wij kunnen bieden. We gaan ook innovatief tewerk. Door onze nauwe samenwerking kunnen we twee- of driewekelijks resultaten bieden zodat de klant snel aan de slag kan gaan.»
Het bericht In team: CGI verscheen eerst op Metro.