De Nationale Loterij creëert al 90 jaar een grote maatschappelijke meerwaarde in ons land. Liefst 325 miljoen euro van haar omzet vloeit terug naar de samenleving dankzij de ondersteuning van talloze Goede Doelen. Ondanks haar ouderdom, is de Loterij echter een springlevend bedrijf met een state of the art IT-departement.
«Onze IT-dienst houdt de grootste e-commerce operatie van het land draaiende», vertelt CTIO Piet Van Petegem. «Het digitale spelluik is goed voor ongeveer 25% van de omzet. Elk uur dat het platform niet beschikbaar zou zijn, verliezen we 100.000 euro. Als je dan weet dat die inkomsten maatschappelijke doelen ondersteunen, dan is onze motivatie extra groot om alles up and running te houden. En daarvoor hebben we heel veel capabele IT’ers nodig.»
De IT-dienst bestaat uit een 140-tal vakmensen, waarvan ongeveer de helft externen die voor korte of lange tijd het beste van zichzelf geven. Zij opereren binnen opgelegde regels, maar gaan ook creatief en innovatief te werk binnen de vele uitdagingen: een breed aanbod aan online spellen, het beheer van een uitgebreid netwerk van Point of Sales, de supplychain-uitdagingen en big data in het sales departement.
Door het grote aantal financiële transacties is de IT-beveiliging prioritair. «Op onze digitale platformen staan 1,3 miljoen spelers geregistreerd, waarvan er 300.000 elke week opnieuw spelen in een veilige omgeving», benadrukt Van Petegem. «Daarnaast hebben we uiteraard ook een uitgebreid ‘Verantwoord Spel’-beleid.»
Alle medewerkers van de Nationale Loterij zien dagelijks hoe hun werk een positieve impact heeft op de ervaring van de Belgische spelers. En dus moet alles zo vlot mogelijk verlopen. Daarvoor grijpt men terug naar twee belangrijke pijlers: communicatie en betrokkenheid.
«Er is een heel vlakke structuur met korte communicatielijnen en snelle beslissingslijnen waarbij individuen rechtstreeks betrokken zijn», verduidelijkt CTIO Piet Van Petegem. Ook Data Architect Lander De Stoop beaamt: «Op de IT-afdeling heerst een grote vrijheid en weinig bureaucratie. De opendeur policy maakt dat ik de managers meerdere keren per week spreek.»
Binnen de Nationale Loterij, en dus ook binnen IT, zijn er ook veel opties tot interne mobiliteit. Je kan er je carrière uitbouwen en je expertise uitbreiden door na verloop van tijd over te stappen naar een andere rol of een ander team. Bart Poppe startte in 2004 als ontwikkelaar en koos in 2017 voor de rol van ‘Application Architect’. «De interne vacature bij architectuur sprak me erg aan omdat ik mijn expertise kon uitbreiden, maar ook omdat deze rol me een helikopterview geeft over de verschillende afdelingen heen.»
CTIO Piet Van Petegem is tevreden met die toewijding van de IT-medewerkers. «Ik ervaar dat onze medewerkers fier zijn op hun job en dat ze iedere dag met veel goesting komen werken», besluit hij. «Dat zou wel eens kunnen liggen aan het feit dat we hier van een beetje ‘georganiseerde’ chaos houden en dat niet alles heel strikt afgelijnd moet zijn. Zo geef je mensen de kans om hun weg te vinden en zich op hun eigen manier te organiseren.»
Wist je dat…
… de Nationale Loterij op haar digitale platformen alleen al een jaaromzet draait van 274.000.000 euro?
… de systemen van de Loterij bij een grote Jackpot tot 7.850 verkooptransacties per minuut ondersteunen?
… het beschikbaarheidspercentage van haar online platformen vorig jaar liefst 99,98% bedroeg?
… de Nationale Loterij dankzij haar IT-specialisten een ISO 27001-gecertificeerde organisatie is?
… elke week 300.000 spelers kunnen spelen in een veilige omgeving?