Heb je het zo druk met je mailverkeer dat je amper tijd hebt om een normaal gesprek te voeren met je collega’s? Dan ben je niet alleen. “Sociaal isolement op het werk ligt op de loer. Contact met je collega’s is nochtans noodzakelijk als buffer tegen de stress”, waarschuwt Annelies van der Velden. Zij is vertrouwenspersoon en mediator bij Zorg van de Zaak.
Op veel werkvloeren ligt de focus op efficiëntie. Werknemers moeten vooral doelen halen, zonder dat ze daarvoor samen moeten werken. En wie iets moet vragen of iets nodig heeft, doet dit vaak gewoon per mail, omdat dat nu eenmaal sneller is. Maar dat komt de sociale cohesie op het werk niet tegen goede, met eenzame werknemers tot gevolg.
Taboe
“Werknemers zullen niet snel zeggen ‘ik voel me eenzaam’”, legt van der Velden uit aan Nina.be. “Het enige probleem is dat het onderwerp in de taboesfeer zit, zeker wanneer je fulltime werkt. Je bent druk bezig met je werk en je hebt collega’s, dus hoe kan je in godsnaam eenzaam zijn?” klinkt het.
Daarnaast heerst er ook de angst voor een stigma. “Een eenzame werknemer is geen efficiënte werknemer. Eenzaamheid kan leiden tot fysieke klachten als slapeloosheid, gewichtsverlies en een verminderd immuunsysteem”, aldus van der Velden. Dat maakt het voor werknemers niet gemakkelijk om het onderwerp te bespreken.
Weinig onderzoek
Tot op heden bestaat er echter nog weinig onderzoek naar eenzaamheid op de werkvloer, al zou daar volgens van der Velden dringend verandering in moeten komen. “Er wordt niet genoeg gedaan om dit probleem te voorkomen. Werkgevers proberen het gebrek aan sociale cohesie kunstmatig op te compenseren door gezamenlijk te lunchen of met z’n allen een wandeling te maken. Maar dat lost het probleem niet op”, besluit van der Velden.
Het bericht Eenzaamheid op de werkvloer neemt toe verscheen eerst op Metro.