Iedereen weet dat je in veel sectoren beter geen partyfoto’s en ongepaste reacties kan plaatsen op sociale media. Maar dat is lang niet de enige fout online die je carrièremogelijkheden in gevaar kan brengen.
CareerBuilder deed een enquête onder HR-managers en kwam erachter dat 70 procent van de werkgevers een kandidaat op sociale media opzoekt. 57 procent van die werkgevers zijn weleens niet verder gegaan met een kandidaat door iets wat ze op sociale media zagen.
Natuurlijk zijn niet alle fouten even erg in elke branche. Zo maakt het in de mediawereld bij een jonge start-up minder uit dat je een feestfoto hebt geplaatst, maar zou fout nummer één ervoor kunnen zorgen dat je niet uitgenodigd wordt op gesprek. Het is dus goed om zelf te blijven nadenken over wat je wel of niet online plaatst. Denk hierbij niet alleen aan het nu, maar ook aan later. Een mooie vuistregel? Bij twijfel post je een kiekje beter niet.
1. Je bent online
niet te vinden
Deze fout is misschien verrassend, maar bijna de helft van de ondervraagde HR-managers in de enquête gaf aan dat ze geen kandidaat aannemen die geen online présence heeft. Dat komt omdat 28 procent van hen op die manier informatie verzamelt voor het sollicitatiegesprek. Eén op de vijf zegt daarnaast dat ze online zichtbaarheid verwachten in deze tijd.
2. Je post tijdens werktijden
In de enquête vroeg CareerBuilder ook waarom HR-managers kandidaten niet uitnodigden na een blik op hun sociale mediakanalen. Veel van die redenen zijn niet verrassend: in 40 procent van de gevallen ging het om ongepaste foto’s, 36 procent gaf aan dat het ging om alcohol- of drugsgebruik en 31 procent vond agressieve, ongepaste en discriminerende reacties.
Maar de grote verrassing is dat 12 procent van de ondervraagden al eens niet verder is gegaan met een kandidaat, omdat hij of zij te veel plaatste op sociale media. Het ging dan vooral om posts tijdens de werktijden. Je geeft hiermee namelijk het gevoel alsof je niet veel anders doet dan online foto’s of reacties delen.
3. Je denkt niet na
over je personal brand
En voor je het zegt: ja, die heb je. Iedereen die online zichtbaar is, heeft een personal brand. Heb jij je al eens afgevraagd hoe jij overkomt voor de rest van de wereld? En komt dit ook op alle platformen overeen? Je kan jezelf nog zo professioneel weergeven op LinkedIn, als je Instagram en TikTok een ander verhaal vertellen, trapt een werkgever daar echt niet in.
4. Je maakt veel spelfouten
Wanneer je veel spel- en grammaticafouten maakt, komt dat natuurlijk niet heel professioneel over. Uit een ander Recruiter Nation Report blijkt dan ook dat bij 48 procent van de recruiters dit soort fouten een negatieve invloed hebben op hun beslissing om je uit te nodigen. Altijd dubbelchecken dus, die post!