Na een carrière van tien jaar als leidinggevende in de thuiszorg, waagde Klaartje Joostens haar kans als hoofd van de zorg in het woonzorgcentrum Hestia van Armonea. Anderhalf jaar later groeide ze door naar de functie van directeur.
08u30: De ronde
De werkdag van deze actieve duizendpoot begint steevast met een ronde door de vier afdelingen en de keuken. Klaartje neemt ook graag de tijd om een bezoek te brengen aan het onthaal en het managementteam. Is al het personeel aanwezig of moet er verschoven worden in de werkplanning door ziekte?
10u: Operationeel overleg
Drie keer per week roept Klaartje alle hoofdverplegers, de kok, en collega’s van de administratie samen om te overleggen. Door de vinger aan de pols te houden, weet ze wat haar personeel al heel goed doet en wat er beter kan.
11u: Administratie
Daarna zondert Klaartje zich even af om de budgetten te beheren of personeelszaken op te volgen voor maar liefst 100 werknemers. Al is afzonderen een groot woord, want de deur van haar kantoor staat steeds open voor haar personeel.
12u: Samen lunchen
Op woensdag eet Klaartje samen met de bewoners om gezellig te keuvelen. Andere dagen eet ze trouwens ook hetzelfde menu als de senioren. Zo kan ze de keuken bijsturen of complimenten geven.
15u: Nieuwe bewoner
Voor Armonea is huiselijkheid erg belangrijk en daarom kent Klaartje bijna alle 200 bewoners bij naam. Wanneer er een nieuwe bewoner aankomt, gaat ze zo snel mogelijk langs om kennis te maken en cava en pralines te overhandigen.
17u: Overleg met nachtshift & familie
Klaartje blijft wat langer om haar oor te luisteren te leggen bij de nachtploeg. Zij hebben immers ook nood aan overleg. Op dinsdag blijft ze later om onder andere het onthaal te bemannen. Zo kan ze familieleden begroeten die na de kantooruren op bezoek komen.
Het bericht De Werkdag van Klaartje Joostens, directeur van een woonzorgcentrum verscheen eerst op Metro.