HomeJobDe diverse jobs achter de webshop

De diverse jobs achter de webshop

De e-commerce, of ‘elektronische handel’, is vandaag een van de snelst groeiende industrieën. Volgens Forbes zou de opbrengst van e-commerce wereldwijd in 2021 groeien tot 4,2 triljoen dollar. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de vele jobs achter een webshop veel breder gaan dan enkel online pakjes verkopen, verdelen en verzenden. Dit zijn enkele van de gezichten die mee jouw ervaring bepalen wanneer je een pakje bestelt via een webshop.


SEO content creator

Een ‘SEO content creator’ is een onmisbare functie geworden binnen een e-commerce. SEO staat voor ‘Search Engine Optimalisation’, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Een SEO content creator schrijft ‘content’ op zo’n manier dat de website hoog komt te staan tussen de zoekresultaten van een online zoekmachine zoals Google. Die persoon is een soort copywriter van wie de teksten informatief en entertainend zijn, maar ook voor veel verkeer naar de website zorgen. SEO content creators volgen de laatste SEO-richtlijnen op en weten welke ‘keywords’ nodig zijn om mensen naar de site te lokken via zoekmachines.

UX-designer

Een ‘user experience’-designer, UX-designer, of gebruikerservaringsontwerper is van fundamenteel belang voor het goed functioneren van je e-commerce. Zij zorgen ervoor dat de website, en bovenal de webshop, op een logische, intuïtieve en gebruiksvriendelijke manier werkt. Ze denken na over de navigatie op de website en responsive design. Daarnaast kan een UX-designer ook analytisch reflecteren over de noden van klanten en weet hij wat ‘human centered design’ is.

Business analyst

Net zoals in andere sectoren, hebben ook de grote e-commerces nood aan een business analyst. Die persoon analyseert de data die gegenereerd worden via de e-commerce en rapporteert dan terug aan managers over hoe de e-commerce beter kan functioneren en zijn winst kan vergroten. Business analisten schrijven rapporten, stellen doelstellingen op en zijn vooral erg goed met cijfers.

Medewerker klantendienst

Wie regelmatig online een pakje bestelt, heeft vast al eens een probleem voorgehad: een pakje raakt bijvoorbeeld vermist of je moet je pakje retourneren. Dat zijn het soort vragen waarmee de klantendienst zich dagelijks moet bezighouden. Een hulpvaardige en correcte klantendienst is wat ervoor zorgt dat klanten terugkeren, ook al hadden ze een eenmalige mindere ervaring met de e-commerce. Medewerkers van de klantendienst hebben daarom een belangrijke taak: ze moeten dankzij hun goede mensenkennis erin slagen om klanten tevreden te houden.

Grafisch ontwerper

Wanneer je een product online bestelt, kan je niet helemaal weten hoe het er werkelijk zal uitzien wanneer je het in je handen hebt. Grafische ontwerpers zorgen daarom voor twee zaken: enerzijds dat het zo duidelijk mogelijk is hoe het product er exact zal uitzien, anderzijds dat het product er aantrekkelijk uitziet op de website. Zij zorgen er daarnaast ook voor dat de website een ‘gezicht’ krijgt dat overeenkomt met de waarden en identiteit van de e-commerce.

Populaire Artikels

NIEUWSBRIEF

Elke dag het leukste nieuws in jouw mailbox ontvangen?

Gelijkaardige Artikels