Bijna zes op de tien Belgische bedienden (57%) geven aan flexibele uren te hebben. Dat blijkt uit een recente studie van de Europese HR & payroll dienstenleverancier SD Worx. Binnen een vast kader krijgen medewerkers meer vrijheid, zoals glijdende werkuren of telewerk. Om de work-life balans te bewaken, houden steeds meer Belgen hun uren bij: «Net zoals een hartslagmeter kan het er ons attent op maken wanneer we te intensief bezig zijn.»
Samen met Protime, dat technologie levert rond workforce management, ondervroeg SD Worx zowat 5.500 bedienden uit tien Europese landen om een overzicht te krijgen op hoe zij hun werktijd beheren. Gemiddeld heeft 53% van de Europese bedienden flexibele uren. Landen die het meest flexibel omgaan met werkuren zijn Finland (59%) en Duitsland (59%). Spanje is het minst meegaand als het aankomt op flexibele uren (41%).
«We zien dat flexibiliteit een belangrijk gegeven is om werknemers aan te trekken en te behouden. Werknemers zijn meer dan ooit op zoek naar vrijheid om werk en leven zelf in te delen, en zo hun work-life balans te verbeteren. Als werkgever is het ook zinvol om medewerkers te ondersteunen om vrijheid qua werktijden goed te beheren», klinkt het bij SD Worx.
Uren bijhouden
Zo geeft de helft van de Belgische bedienden (50%) aan dat het bijhouden van de werkuren hen helpt om hun work-life balans te bewaren. Ze vinden tijdsregistratie van de gewerkte uren een goede manier om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden. Slechts 15,7% van de Belgen geeft aan er niet in te geloven qua werk-privé balans.
Peter s’Jongers, CEO van Protime, licht toe: «Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we iets te intensief aan het sporten zijn, kunnen ook online registratietools een alarmbel doen afgaan. Hier kunnen leidinggevenden, als goede coaches, een belangrijke rol spelen. Bij een te hoge werkdruk kunnen ze de personeelsplanning tijdig bijsturen én zo kunnen ze burn-outs helpen voorkomen.»
Uit balans
Toch is het behouden van die balans niet voor iedereen even voor de hand liggend. Zo zegt 41% van de Belgische bedienden dat ze na de werkuren wel eens e-mails van het werk checken of werkgerelateerde telefoontjes beantwoorden.
«Door het verplichte thuiswerken door de coronacrisis hebben veel medewerkers de afgelopen jaren kennisgemaakt met een flexibelere invulling van werkuren», klinkt het bij SD Worx. «Werknemers zien het als een groot voordeel om te kunnen kiezen waar en wanneer ze werken, of ze van op kantoor of thuis werken. Dat betekent dus ook dat ze iets vaker na de uren hun mailbox openen, omdat ze tijdens de traditionele uren ook een andere invulling aan hun dag geven.»
Al is daar ook een risico aan verbonden volgens SD Worx: «Door die flexibiliteit vervaagt de grens tussen het takenpakket en het uitgevoerde werk. We merken uit de studie dat het bijhouden van de gewerkte uren voor heel wat werknemers daarom helpt om de work-life balans te bewaren.»