Vrouwen zijn klaar om het glazen plafond aan diggelen te slaan. Uitzendbureau Accent neemt het voortouw met haar vrouwelijke CEO Rika Coppens. “In de HR-sector heerst veel concurrentie, maar mensen aan werk helpen is het mooiste beroep ter wereld.»
Rika Coppens heeft er al een indrukwekkende carrière opzitten. Voor ze enkele maanden geleden aan het roer van Accent kwam te staan, was ze al CEO van EFR Group waar ze onder andere Starbucks en Spar integreerde in tankstations. Het bedrijf groeide onder haar leiderschap van 60 naar 160 miljoen euro Ebitda. Rika zetelde ook al in de Raad van Bestuur van Accent. “Het bedrijf was dus niet nieuw voor mij. De HR-sector heeft mij ook altijd al aangetrokken omdat ze zo dynamisch is en snel moet evolueren om de concurrentie een stapje voor te zijn. Tegelijkertijd is mensen aan werk helpen het mooiste beroep ter wereld. Bij Accent hebben we al ongeveer 100 vluchtelingen een job kunnen bezorgen. We helpen die mensen ook met hun papierwinkel.”
E-recruitment
Accent zet dus 100% in op de toekomst. Daar kan Marketing & Communication Director Lieven Van Nieuwenhuyze van meespreken. “Accent is een relatief jong bedrijf, dat altijd haar eigen koers gevaren heeft. Tegen de stroom ingaan bleek een goede keuze, want wij zijn de vernieuwers van de sector.”
E-recruitment is het stokpaardje van Lieven. “Ik houd van de combinatie digitale marketing en employer branding. Zo ben ik vanzelf in de HR-sector gerold. Online kan Accent inspelen op de noden van klanten en kandidaten, en dat werkt. Op Facebook krijgen we meer likes dan alle concurrenten samen. We brengen ook de swop app op de markt. Op een Tinderachtige manier swipe je jobs waarvoor je wilt solliciteren naar rechts en we verzekeren je dat je binnen de 48 uur wordt opgebeld. Geen nieuws krijgen is immers de grootste frustratie van kandidaten. Naast elke job staat ook een geldbedrag. Als je een job deelt met je netwerk en iemand wordt dankzij jou aangenomen, krijg jij een beloning. Zo wordt iedereen headhunter.” Die initiatieven komen tot stand doordat er ruimte is voor creativiteit. De 228 Office Managers runnen hun kantoor als CEO van hun eigen onderneming.
Rebranding
Bij een dynamisch bedrijf moeten ook de kantoren af en toe in een nieuw jasje gestoken worden. Daarom voert Accent een rebranding door. “Die rebranding is belangrijk om klanten en kandidaten te blijven aantrekken. We willen daarmee ook onze specialisaties, zoals Construct en Horeca, in de verf zetten”, vertelt Rika Coppens. “We wilden een nieuw, modern logo waarmee mensen ons kunnen identificeren. Alle kantoren worden ook herschilderd en krijgen nieuwe belichting”, vult Lieven Van Nieuwenhuyze aan.
Vrouwen aan de top
Bij Accent is driekwart van de leidinggevenden vrouw. “De meeste consulenten zijn vrouwen, en veel van onze managers groeien door vanuit die functie. Toch proberen we te streven naar een gelijke man-vrouwverdeling. Dat is het beste voor de teams”, weet Rika Coppens.
“België is goed bezig met het stimuleren van vrouwen in hun persoonlijke groei, maar er is nog veel werk aan de winkel. Een leidinggevende functie blijft natuurlijk een keuze. Niet iedereen moet én de perfecte carrière én het perfecte gezin hebben, maar dat geldt ook voor mannen. We mogen niet proberen de sociale media na te streven.”
Volgens Rika is de sleutel tot succes hard je best doen. “En je moet niet meteen ‘nee’ als antwoord aanvaarden. Ook respect en eerlijkheid brengen je heel ver.”